VVS-grossist lærer af e-handel i Kina
I Kina er e-handel dialogbaseret og det foregår på mobiltelefonen
- I Kina er de langt fremme på det digitale område, og markedet er meget mere platformsbaseret. Derfor er adfærden på online handelsplatformene også markant anderledes. I Kina bruger virksomhederne de sociale medier aktivt i både salg og markedsføring af deres produkter og gør brug af åbne platforme, som stilles til rådighed af de store spillere på markedet - for eksempel af den kinesiske pendant til Amazon, Alibaba, forklarer Mikkel Josephsen, digital direktør i Brødrene Dahl, som har været i Kina sammen med Jesper Bielenberg Vestergaard, digital udviklingschef.
- Man kan beskrive det som en form for online markedsplads for B2B: Her er der både plads til personlig dialog og prisforhandlinger med sælger - akkurat som vi kender det fra en fysisk markedsplads i gamle dage, men man har samtidig formået at integrere online elementer som sociale medier og mobil betaling. På denne måde udviskes linjerne mellem fysisk og online handel, og skaber en række nye mikro-forretningsmodeller, siger Mikkel Josephsen.
Det meste af e-handlen på det kinesiske B2B marked er automatiseret via mobilen, hvorimod handlen hovedsageligt foregår over PC i Danmark.
- Selvom man i Danmark er langt fra så meget på mobilen som i Kina, kan der på det danske B2B- og B2C-marked ses en tendens til, at mobilen også langsomt overtager, fremhæver Mikkel Josephsen.
Brødrene Dahl er allerede nu på vej mod mere digitalisering og større integration af forskellige platforme i e-handel. Dog mener Mikkel Josephsen, at der går lang tid, før vi når Kinas niveau herhjemme. Og det er slet ikke sikkert, at danskerne skal gå den vej.
- Vi kan lade os inspirere af den gnidningsfri oplevelse, som kinesernes mobilbrug giver, men det skal passe til den digitale kultur og den historik som Brødrene Dahls kunder har, før man sætter strøm til de samme metoder herhjemme.