Ny asfalt skal opsamle forurening i Skagen Havn
En ny type asfalt skal være med til at kompensere for skibes forurening i Skagen Havn.
Det skriver havnen i en pressemeddelelse,
Skagen Havn deltager i forlængelse af EU Interreg-projektet Dual Ports i et særligt belægningsprojekt. Formålet er at teste forureningsreducerende belægninger. Testområdet på Skagen havn er et stykke vej på 2.000 kvm, hvor der vil blive testet en ny type miljøasfalt, der aktivt reducerer forurening.
På Skagen Havn bliver overfladen efter lægningen behandlet med et modificeret betongranulat, der ved hjælp af sollys aktivt nedbryder NOx og SOx-emissioner i den luft, der passerer.
Den NOx-reducerende effekt af testområdet svarer årligt til udledningen fra 500.000 kørte kilometer i bil eller den rensende effekt fra 20.000 kvm grønt areal. Marinediesel indeholder væsentligt mere svovl, og det bliver interessant at måle den udledningsreducerende effekt også for SOx, skriver havnen.
Et nyt princip
Miljøasfalten er desuden produceret efter et nyt princip, som gør det muligt at sænke temperaturen med 25-30 grader i både produktion og udlægning. På den måde reducerer man CO2-byrden forbundet med ny asfalt med op mod 30 pct.
- Skagen Havn vil gennem det her projekt være medvirkende til at teste, om vi ved at anvende nye miljørigtige materialer kan reducere den generelle forurening såvel som de emissioner, der følger med en erhvervshavn, og samtidigt yde et bidrag til at opnå otte af de 17 FN verdensmål, siger Willy B. Hansen, adm. direktør i Skagen Havn, i pressemeddelelsen.
Havnen understreger, at det er vigtigt, at de nye materialer kan klare det miljø, der er på havnen, og at det kan holde til tunge køretøjer i mange år. I testperioden vil der blive fokuseret på både at dokumentere den forureningsreducerende effekt samt driftsmæssige tilstand og funktion af testvejen.
Dual PortsDual Ports projektet er et EU Interreg Nordsø-projekt. Partnerne er:
|