LICITATIONEN MENER: En langsigtet, men usikker infrastrukturplan
Anlægsvirksomhederne har længtes efter det særdeles længe. En langsigtet plan for de danske infrastrukturinvesteringer. I går kom så den politiske aftale fra regeringen og Dansk Folkeparti - en infrastrukturplan med investeringer på 112,7 mia. kr. frem mod 2030, der ikke mindst giver mere motorvej, mens flere jernbaneprojekter er på tegnebrættet.
Men selvom det er godt, at anlægsvirksomhederne nu kan begynde at tænke lidt mere langsigtet, bør de ikke ubetinget sidde med armene i vejret af begejstring. For flere af projekterne sættes først i gang fra 2024. Og med tanke på de stadig stigende trængselsproblemer på vejene virker det ikke befordrende, at der ikke gøres noget nu.
Transportaftalen hviler samtidig på et særdeles usikkert og spinkelt politisk grundlag, når hele den røde blok står udenfor. Og allerede i går lød kritikken fra flere partier i rød blok da også, at planen indeholder for meget motorvej.
Det øger risikoen for, at hele aftalen skrottes, hvis Mette Frederiksens tropper indtager regeringskontorerne efter det folketingsvalg, som kommer om under 100 dage. Og når Dansk Folkeparti samtidig har forladt forliget om Togfonden, partiet netop lavede med rød blok i sin tid, er faren, at infrastrukturområdet fortsat er en politisk kampplads efter valget, hvor der handles frem og tilbage.
Det gavner hverken anlægsbranchen eller fremkommelighed i samfundet. Gårsdagens aftale bør i stedet bruges som afsæt til en bred politisk aftale, så der kommer ro på dansk infrastruktur. Til gavn for både virksomheder og samfundet i mange år frem.
Artiklen er en del af temaet Lederen.