Har vi allerede opfundet alt?
For år tilbage læste jeg, at fremtidsforsker Anne Skare mente, at alt allerede er opfundet, vi skal blot sætte det sammen i en ny kontekst.
En spændende tankegang, for hvad er innovation, og hvorfor er det så svært at komme op med den næste geniale idé, der springer alle forventningerne? Ser vi os som virksomheder ofte for blinde på, at alt skal være “helt" nyt, eller mangler vi simpelthen evnen til at sammensætte allerede kendte ting på en ny måde.
Da Niels Peter Smith Dahl og William Sophus Dahl tilbage i 1867 grundlagde Brødrene Dahl, var det på baggrund af en simpel idé. Ideen om at starte en engrosforretning med det primære mål at gøre kundernes arbejdsbetingelser så effektive som muligt. Den idé har nu holdt i over 150 år, men hvordan sikrer vi at den også holder de næste 150 år?
Innovation i hverdagen
Innovation er ikke bare noget, der kommer. Det skal prioriteres af ledelsen og leveres af medarbejderne, og jeg indrømmer, at det kan være svært, når omsætningen skal nås, når næste marketingplan skal effektueres, og når budgettet strammer til, men vi har IKKE råd til at vente.
Rigtigt mange virksomheder køber et konsulenthus til at komme og gøre virksomheden “innovativ". Og selvom det altid er godt med lidt inspiration udefra, så tror jeg, at rigtig mange virksomheder vil få mere ud af at smide innovation på agendaen, på samme vis som opfølgning af budgettet af det. Det skal være en fast del af hverdagen, så bliver det også nemmere for både ledelse og medarbejdere at tænke på nye måder og agere på nye måder. Fremfor hvis der kommer et konsulenthus og arbejder intensivt en uge, hvor de “råber" innovation ind i hovedet på de ansatte.
Jeg tror på, at innovation sker, når mennesker arbejder sammen og tænker skævt sammen. Og desto flere mennesker man sidder sammen, desto flere tanker og ideer opstår der, Og hvis vi formår hele tiden at få både ledelse og medarbejdere til at tænke anderledes, så kan nye ideer opstå, til møder, ved skrivebordet eller sågar i kantinen til frokost.
Det starter med dig
Den dag i dag ved jeg stadig ikke helt, om jeg køber Anne Skares tanker, men jeg ved, at hvis Brødrene Dahl fortsat skal kunne være førende inden for vores felt og levere service af allerbedste kvalitet, så er det altafgørende, at vi hele tiden kigger indad og ser, hvordan vi kan opfinde nye og bedre løsninger, der i sidste ende er med til at gøre hverdagen nemmere, ikke kun for os, men også for vores kunder.
Men hvordan kommer vi så videre? Det hele starter med dig selv. Udfordrer du din organisation, og taler du innovation? Har I defineret, hvad innovation er hos jer? Måske du kunne starte med at sætte allerede kendte løsninger sammen på en ny måde. Så er du i gang...
Artiklen er en del af temaet Debat.