Han sætter kant og karakter på København
Nørreport Station, Krøyers Plads, Papirøen, Israels Plads og Nordhavn. For bare at nævne nogle stykker.
2006Dan Stubbergaard er født 30. januar 1974 i København og bliver i 2001 uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole. I 2006 stifter han arkitektfirmaet Cobe. 2008Cobe vinder en konkurrence for udvikling af det nye Nordhavn i København og udpeges som rådgiver for det enorme byudviklingsprojekt. Siden vinder Cobe også flere enkeltprojekter i Nordhavn. 2009To år efter at have fået til opgave at forbedre energiregnskabet i Taastrup Teater står Cobes udvidelse og store forandring af teatret klar. 2011Biblioteket på Rentemestervej lyser op i Københavns lidt brogede Nordvest-kvarter. Udvidelsen vinder flere priser. 2013Cobe er rykket til udlandet og har tegnet det savtakkede maritime museum i den lille norske by Porsgrunn. 2014Seks år efter at have vundet opgaven står den store Israels Plads centralt i København klar til byens borgere. 2015Den nyrenoverede Nørreport Station åbner. Danmarks travleste station får med sine nye svævende tage og nedsænkede cykelparkeringer mange roser. 2016Ragnarock – Museet for pop, rock og ungdomskultur – åbner i Roskilde. En markant bygning med sit gyldne udhæng. 2017I 00’erne var der næppe en københavnsk plads, der var mere omdiskuteret end Krøyers Plads, da NCC ville opføre 55 meter høje højhuse på grunden. Efter omfattende protester blev planerne skrinlagt. Nye planer blev fremlagt – og igen skrinlagt. Endelig i 2011 fik Cobe godkendt et forslag – byggeriet har siden vundet flere priser. 2018Designmuseum Danmark i Bredgade åbner sin nyeindrettede gård. 2019Nye Cobe-projekter står på spring til at åbne. Karen Blixen Plads på Københavns Universitet, Amager, skal åbne næste år, og det samme skal den nye Køge Nord Station. 2020Metroen i Nordhavn åbner og Cobe står for stationerne. Også andre byggerier i fremtidens Nordhavn tegnes af Dan Stubbergaards tegnestue. 2021Cobe har skabt masterplanen for Papirøen i Københavns Havn, der bl.a. skal indeholde byens nye vandkulturhus – netop opgaven om dette vandt Cobe dog ikke. |
Dan Stubbergaard og arkitektvirksomheden Cobe, har på få år sat sit umiskendelige præg på København med en række markante projekter.
- Det er et fantastisk privilegie at have fået mulighed for at arbejde så intenst med den by, jeg selv er født i og holder af, siger Dan Stubbergaard, da Arkbyg møder ham i de rå, højloftede og stemningsfulde lokaler i Nordhavnen; hovedstadens byudviklingsområde hvis skyline tegnestuen selv har været med til at ændre. Med blandt andet den prisbelønnede The Silo, der tidligere i år modtog Renoverprisen 2018, samt masterplanen for hele Nordhavnen samt fremtidige projekter som Kronløbsøen og spidsen af Redmolen.
I dag bruger vi vores by på en helt anden måde end for 20 år siden, er en af hans pointer.
Havnen er for eksempel blevet byens største park, og byen er blevet en forlængelse af vores dagligstue, hvor vi for eksempel mødes til kaffe og leg på Israels Plads.
Og den tilgang er i de senere år også blevet en vækstfaktor for virksomheden, der tæller over 130 medarbejdere.
- Vi er lige blevet færdige med Adidas Halftime, et nyt eventcenter med medarbejderrestaurant i sportsvirksomhedens hovedkvarter i Tyskland, og er i gang med flere store projekter i Canada, Tyskland, Norge, Sverige og Finland, siger stifteren, der som grundlægger finder det vigtigt at være tæt på alle projekterne.
Hvor ser du Cobe om et år eller to. Vil I have flere varer på hylderne?
- Det med varer på hylderne virker på mig som om arkitektur er noget generisk. Og det er lige netop det modsatte, vi vil skabe her. Vi vil skabe projekter, der er unikke og tager udgangspunkt i et helt særligt sted og til en særlig bruger, så jeg tror ikke, vi vil have flere varer på hylderne de kommende år. I stedet vil vi arbejde på at være endnu mere præcise med, at vores arkitektur skal skabe en værdi for de mennesker og de steder, vi arbejder. Vi vil nok i højere grad have én vare på hylden, som så til gengæld har en rigtig høj kvalitet; stedsspecifik og unik, siger Dan Stubbergaard.
Videre til næste generation
Han understreger det svære i at spå om fremtiden. Men der er et par tematikker, som tegnestuen arbejder fokuseret på.
- Vi vil gerne satse mere på bæredygtighed i den brede forstand. Og de projekter, vi arbejder med, skal være langtidsholdbare. Vi vil gerne lave arkitektur, der kan gives videre til de næste generationer - altså byggerier, byrum og byplaner som er meget langtidsholdbare, og som kan transformere sig over tid. Vi arbejder med en form for styret fleksibilitet, og selvfølgelig at der er en kvalitet i de materialer, vi arbejder med, for at sikre en minimering af de naturressourcer, vi bruger.
Er der nye forretningsområder og nye lande, der skal erobres?
- Vores målsætning er, at vi ikke har ét fokusområde, hvor vi kun laver én type projekter - for eksempel hospitalsbyggerier eller boliger. Vi har en meget stor interesse for at lave arkitektur, der skaber en ekstraordinær hverdag for os mennesker uanset funktion. Så vi prøver at skabe nogle fantastiske børnehaver for de helt små børn, vi laver biblioteker og byplaner, vi bygger boliger og tegner byrum, og vi laver ladestationer til elbiler. Og det vil vi blive ved med. Vi har en meget bred pallette, siger Dan Stubbergaard.
- Og så er der en anden meget interessant ting for Cobe, og det er, at vi nu har 40 procent af opgaverne i udlandet og 60 i Danmark, og det ser vi som en rigtig vigtig ting og en god balance, at vi får lov at arbejde også uden for landets grænser. Det, at vi arbejder i nogle andre byer og lande, betyder, at vi skærper vores streg.
Hvad skal der til for, at du kaster dig over et projekt?
-Det, der er vigtigt for mig, når vi går i gang med et projekt, er, at der er et fælles mål om at skabe god arkitektur og de bedst mulige fysiske rammer, der gør en forskel i hverdagen. Det er vigtigt, at der er en god samarbejdsånd - det vil sige, at der er en forståelse bygherre og arkitekt imellem; at der en god tone, og at jeg kan fornemme, at der ikke bliver tale om en slåskamp fra tue til tue. Det er livet for kort til.
- De projekter, vi har fået mest ud af, er dem, hvor der har været et rigtig dynamisk og frugtbart samarbejde mellem bygherre og arkitekt. Så det er noget af det, jeg søger efter, og som skal være til stede, før vi går ind i et nyt projekt med en ny bygherre - at der er en fælles ambition om at skabe et ekstraordinært sted - og i særdeleshed at skabe et bedre sted end det, der er der i forvejen, siger Dan Stubbergaard og pointerer det afgørende i, at der mellem parterne er en fælles forståelse af, at arkitektur virkelig kan gøre en forskel i vores samfund.
Hvor finder du din personlige inspiration i designfaserne?
- Jeg finder min inspiration i mine omgivelser - i samarbejdet med mine fantastisk dygtige og kreative kollegaer, og i det helt særlige sted og de særlige brugergrupper, vi arbejder med. Det stedsspecifikke giver en særlig kreativ benzin. Og hvis jeg skal fremhæve en særlig bygning, kan jeg nævne Grundvigs Kirke på Bispebjerg (indviet 1940, red.), som jeg tit var ude at besøge som barn med min morfar. Den er storladen, overdimensioneret og monumental samtidig med at være forfinet og detaljerig. Den har indlejret både fortid og fremtid i sig og har en dragende effekt på mig - og er i mine øjne et af Danmarks ypperste byggerier. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er et hus, som hører til historien, eller om det i bund og grund er et hus, der hører til en fremtidsvision. Det har sådan en helt særlig indvirkning på mig - det er et meget tidsløst byggeri for mig.
Aldrig samlebåndsløsninger
Og netop den betragtning fra Cobe-stifteren indkredser både æstetikeren, og er måske også noget af forklaringen på tegnestuens succes.
På spørgsmålet om, hvor han ser dansk arkitekturs rolle i samfundet i dag, er det netop det modsatte af samlebåndsløsninger, der ligger højt på Dan Stubbergaards ønskeliste:
- Det byggede miljø påvirker vores daglige liv. Derfor er det afgørende for mig, at vi er grundige, og at vi bruger pengene og tiden på at lave noget, der kan holde i mange mange år. Noget som brugerne vil holde af og værne om, efter at vores tid er forbi. Og når vi bruger så mange ressourcer, som en byggeproces indeholder, så betyder æstetik og kvalitet noget. Hvis du laver noget, der er smukt og bygget ordentligt, så er det bæredygtigt. For et hus, der står 100 eller 200 år er langt mere bæredygtigt end et, der efter 15 år kalder på totalrenovering.
Hvordan kommer man dertil?
- Jeg vil ønske, at vi turde satse mere på arkitekturen, at satse på kvalitet og fokusere på at skabe noget nyt, i stedet for standardløsninger. Derfor skal vi tage udgangspunkt i hvert steds særlige potentiale. Målet er at skabe mere værdi, for de kommende brugere og det omkringliggende nærmiljø, som for eksempel et af vores nyeste projekter Tingbjerg Bibliotek og Kulturhus, der er et hus, der slides med ynde og som skaber en ny social og kulturel værdi i et område, som trænger.
Cobe kort
Cobe blev dannet i 2006 af arkitekt Dan Stubbergaard og beskæftiger i dag over 130 arkitekter, bygningskonstruktører og landskabsarkikter.
Virksomheden modtog i 2016 Eckersberg Medaljen, i 2015 Dreyers Fonds Hæderspris og i 2012 Nykredit’s Arkitekturpris. I 2007 fik tegnestuen Nykredit’s Motivationspris og året før den prestigefyldte hovedpris, Den Gyldne Løve, ved den 10. internationale arkitekturbiennale i Venedig. |
Og at Cobe og Dan Stubbergaard kan noget med store offentlige pladser, er efterhånden bevist flere gange.
Da tegnestuen sammen med Schønnherr sidste år vandt Dansk Landskabspris for Forpladsen ved Nordvest Bibliotek lød det blandt andet fra jurymedlem Bo Holm-Nielsen, partner i ZoffmannHolm Landskabsarkitekter.
- Forpladsen åbner sig mod omgivelserne, er inkluderende og ikke afgrænsende. Både hus og forplads bruges flittigt, og er trods den hårde lokation altid befolket. Pladsen er på fineste vis et multifunktionelt byrum (..) og den rumskabende beplantning fremstår med frodighed og giver nicher, der tillader trygt ophold.
Hvad kan du frygte for arkitektbranchen?
- Hvis vi ikke som branche tør satse på bæredygtighed, transformation og nytænkning, kan jeg blive nervøs for, at vores byer både bliver for kedelige og ensartede, men også at vi som arkitekter ikke er dem, der er med til at sætte dagsordenen og skabe fremtiden. Men bliver kørt ud på sidelinjen og blot tager imod bestillingsopgaver, siger Dan Stubbergaard.
Med andre ord: Han vil kæmpe for, at arkitektur, kontekst, brugerne og det nære miljø fortsat betyder noget.
- Vi skal påvirke vores omgivelser og aktørerne omkring os til at træffe nogle langtidsholdbare løsninger. Innovation handler jo om at satse og turde kaste sig ud i nye løsninger, som vi for eksempel gjorde med The Silo. Jeg kan frygte for innovationen, hvis der bliver for meget ensartet og standardiseret arkitektur i bybilledet.
I bogen "The Silo - Cobe" er du begejstret for, at nogen har sammenlignet The Silo med en bygning i Gotham City. Skal en by ligne Batmans by?
- Min begejstring for Gotham City bunder i, at det er den by, hvor superheltene kæmper mod det onde. En anmelder har sagt, at man ikke kan fange bygningen; enten ligner det et urbyggeri på Påskeøen eller noget fra den utopiske fremtidsby Gotham City. Og det blev jeg glad for. For når arkitektur virker, bringer det ligesom kunst billeder frem, og folk får forskellige holdninger til tingene. Og diskussionen er vigtig. ///
Artiklen er en del af temaet arkbyg.