23948sdkhjf

Danske arkitekter går under jorden i Oslo

I samarbejde med norske L2 Arkitekter, har Gottlieb Paludan Architects har vundet to stationer, Skøyen og Vækerø, på den nye tunnelbane-linje Fornebubanen i Oslo.

Den nye tunnelbanelinje med seks stationer bliver otte kilometer lang og kommer til at forbinde Majorstuen i Oslos centrum med det tidligere lufthavnsområde på halvøen Fornebu. Linjen kobles på den eksisterende Tunnelbane og forventes samlet at koste omkring 13 milliarder norske kroner.

De to vundne stationer
Skøyen station er en del af et større trafikalt knudepunkt, hvor T-banestationen kobles sammen med en eksisterende station. Der skabes optimale forbindelser mellem tog, T-bane og andre trafikformer, blandt andet etableres 1000 underjordiske cykelparkeringspladser som en del af den nye station. Denne station udformes med inspiration i den eksisterende stations traditionelle, norske materialevalg – træ og skifer – som får en opdatering i den nye underjordiske version. 

Vækerø station er placeret inde i et bjerg og udformes som en lang, kontinuerlig forbindelse mellem to indgange, der begge er tilpasset den lokale skala. Stationen er, fra den ene højtliggende indgang til den anden tæt ved Oslofjorden, bundet sammen af en skulpturel himmel af gyldent metal, der skaber sammenhæng og identitet til stationen. Også på denne station etableres underjordisk cykelparkering med adgang via cykelramper.

85 blev til 14 blev til tre
I alt bød 85 tegnestuer ind på prækvalificeringen, hvoraf 14 blev udvalgt til prækvalifikation. Ud af disse 14 er Gottlieb Paludan Architects den eneste danske tegnestue der har vundet. De andre stationer på Fornebubanen er bl.a. vundet af Zaha Hadid og Asplan Viak. 

Planen er at den otte kilometer lange Fornebu-bane med i alt seks centrale stationer skal stå færdig i 2025.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093