Stjernholm skærer organisationen til
Stjernholm leverer viden og maskintekniske løsninger til rensning af spildevand. Virksomheden må dog erkende, at ordreindgangen ikke helt har stået mål med de grønne ambitioner.
- Vi lover vores kunder, at vi vil levere dem målbar merværdi inden for økonomi, miljø og CSR. Det løfte ønsker vi at holde. Vi har derfor valgt at tilpasse vores organisation, så vi kan intensivere vores salg af viden og miljørigtige, bæredygtige løsninger til vores danske - og udenlandske - kunder. Vi ønsker at prioritere de opgaver, hvor andre forhold end alene anskaffelsesprisen er det vigtigste, siger indehaver Kaj Stjernholm i en pressemeddelelse.
Mangler lydhørhed
- Desværre kommer det til at ramme nogle gode folk både i salgsafdelingen og produktionen. Vi må erkende, at der ikke altid er overensstemmelse mellem det, vi tilbyder, og det det danske marked efterspørger. Vi har målrettet arbejdet med at flytte fokus fra den kortsigtede økonomi til "total cost of ownership", men vi har ikke rigtig evnet at skabe tilstrækkelig lydhørhed for vores budskab, fortsætter han.
Ifølge Dagbladet Ringkøbing Skjern rammer afskedigelserne i alt syv af virksomhedens 25 medarbejdere. Det drejer sig om to sælgere, en administrativ medarbejder en servicemand og tre produktionsmedarbejdere.
Pres fra politikerne
Efter Kaj Stjernholms mening er der ikke altid sammenhæng mellem de retningslinjer, der er afstukket i kundens strategier og KPI’er, og de tildelingskriterier man vælger at prioritere, når en given opgave skal i udbud.
- Selv om der overalt lægges større og større vægt på bæredygtighed, er det som om, de økonomiske prioriteter ikke følger med. Vi må erkende, at der nok skal betydeligt mere pres på fra forbrugerne og politikerne, før parametre som holdbarhed, vedligeholdelsesomkostninger, energiforbrug, miljøpåvirkning og deponeringsomkostninger får større vægt, siger Kaj Stjernholm.
Badstue