23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Skaber du værdi på dit arbejde?

Værdibaseret ledelse er et stærkt benyttet begreb i disse år, og egentlig er det ret simpelt. Men det er nemmere at udtale end at gennemføre, for det kan godt føre til nogle drastiske beslutninger i virksomheden. For det er det, det lige præcis handler om. At skabe værdi hver dag.

Når nogle virksomheder klarer sig bedre end andre, som det eksempelvis er tilfældet hos firmaet Raunsdal & Moesby, som vi omtalte i går, så er det fordi man har fokus på, at hver enkelt rolle i virksomheden skal skabe værdi. Derfor har man ingen eller meget få supportfunktioner eller stabsfunktioner, for de er ikke med til at generere værdi, der kan aflæses på bundlinjen.

Værdiskabende ledelse er at sætte fokus på funktionerne og rollerne i virksomheden, og her kan det jo meget passende også handle om spildtid, ventetid, uenigheder både internt og med kunder og leverandører.

Hvis medarbejderne og mellemlederne har et ejerskab til deres arbejde og de projekter, de er ansat til at gennemføre, så kommer der om ikke automatisk, så langt hen ad vejen mérværdi ud af det. Og dét rykker på bundlinjen. Ofte er det enkle greb, der skal til for at vende en situation, en proces eller en arbejdsgang til noget, der rent faktisk skaber værdi, eller at fjerne noget der hidtil har været en stopklods for, at medarbejderne kan skabe værdi.

Det er ikke nok at rette spørgsmålet om værdiskabelse andre steder hen. Så udgangsspørgsmålet her vil være:

- Skaber du selv værdi i din virksomhed?

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095