23948sdkhjf

Byggeriet af Storstrømsbroen er startet

Efter en del tumult har der torsdag været første spadestik på Storstrømsbroen til over 4 mia. kroner

Anlægget af den nye Storstrømsbro til 4,1 mia. kr. mellem Falster og Sjælland, der skal være klar til de første biler i 2022, blev officielt skudt i gang torsdag.

Det skete med det rituelle spadestik, som blev foretaget af transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og to borgmestre fra begge sider af sundet:

Borgmester Mikael Smed fra Vordingborg og borgmester John Brædder, Guldborgsund.

- Det glæder mig, at vi nu officielt kan begynde på den nye Storstrømsbro, der bliver Danmarks tredjestørste bro efter Storebælt og Øresund, sagde ministeren fra talerstolen.

Spadestiksarrangementet foregik på Masnedø, hvor elementfabrikken skal ligge.

Start med modvind
Projektet har skullet grave sig forbi en række store sten, inden det nåede til spadestikket.

Det vindende konsortium blev kort før kontraktunderskrivelse ramt af korruptionsanklager i Italien, og siden kom det frem, at to af de tre virksomheder i konsortiet var i store økonomiske problemer.

De to forhold har ført til, at konsortielederen Itinera nu står med hele ansvaret efter de facto at have skrevet de tidligere samarbejdspartnere Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) ud.

Condotte og GLF har i dag beskedne ejerandele på samlet 0,02 pct. i konsortieselskabet, hvilket er symbolsk for at sikre, at alt lever op til udbudsreglerne.

1. element sejles ud næste år
Selvom spadestikket foregik torsdag er projektet allerede i gang.

Det indledende arbejde med at etablere elementfabrikken og entreprenørernes arbejdsområde på Masnedø begyndte i september, og byggeriet af selve elementfabrikken og kajanlægget til udskibning af broens elementer begynder senere på året.

Det forventes, at det første broelement til broen er klar til at sejle ud fra fabrikken i foråret 2019.

Storstrømsbroen

  • Broen bliver cirka 4 km lang og over 100 m høj og bliver dermed Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen
  • Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen gang- og cykelsti
  • Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 mia. kr.
  • Broen skal åbne for vejtrafik i 2022 og jernbanetrafik i 2023
  • Vejdirektoratet er bygherre, mens italienske Itinera er totalentreprenør
  • Den eksisterende bro, der åbnede i 1937, skal senere rives ned
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125