Skærer ned på stationsprojektet og bruger flere penge

Vi har hørt det igen og igen: Stigende materialepriser medfører en ekstraregning på både store og små byggerier. Nu har den dyre skæbne ramt en 414 mio. kr. dyr opgradering af Hillerød Station.
Planen for det nordsjællandske trafikknudepunkt er at etablere nye spor og anlægge en ny, bred gangbro på tværs af stationen. Desuden undersøges det, om gangvejene på stationen kan forbedres på sigt.
Til opgraderingen af stationen blev der afsat præcis 414,7 mio. kr. (i 2025-priser), da projektet blev besluttet i 2021 som en del af Infrastrukturplan 2035. Siden er projektet blevet dyrere.
Blandt andet stigende materialepriser har udfordret projektet.
- Derfor har forligskredsen besluttet at tilpasse projektet ved at lade en forlængelse af den eksisterende gangtunnel på station udgå af projektet, lyder det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
Forligskredsen har tilført en merbevilling på 36,5 mio. kr.
Opgraderingen af Hillerød Station indebærer nye spor, der muliggør en sammenbinding af Lokalbanens nordlige linjer med de sydlige via anlæg af to spor gennem stationen. Det skal gøre det nemmere at tage lokalbanen til og fra den nye Favrholm Station ved det kommende regionshospital.
Ud over en ny og bredere gangbro undersøges også muligheden for at forbedre passagerernes gangveje på stationen på sigt – blandt andet med en ny sydlig gangbro, som kan etableres, hvis behovet opstår, og der kan findes finansiering.
Opgraderingen af Hillerød Station skal gøre det nemmere at rejse med lokaltog i Nordsjælland. Forbedringerne gør det lettere at tage lokalbanen til og fra den nye Favrholm Station, mens den bredere gangbro skal sikre bedre passage på tværs af stationen.