DAGENS LEDER: Lav en samlet plan for investeringer
Den jyske trafikmafia var i 1980’erne og 1990’erne en i visse dele af landet forkætret gruppe af jyske trafikpolitikere, for hvem det lykkedes at skaffe ikke mindst motorveje i Jylland i områder med meget lidt trafik. Siden har særligt kommunerne i hovedstaden og Nordsjælland set med misundelse på eksempelvis de jyske motorveje, mens hele hovedstadsområdet dagligt kæmper med store trængselsproblemer ind og ud af København.
Nu viser en ny opgørelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at de seneste 10 år er kun 10 pct. af de statslige anlægskroner gået til Region Hovedstaden.
Alt skal selvfølgelig ikke handle om hovedstadsområdet. Men når andre analyser viser, at der er behov for 38 mia. kr. til at løfte infrastrukturen i hovedstaden, og der kun er brugt 8,6 mia. kr., så borger det jo for handling fra politisk hold i form af en samlet investeringsplan for landets infrastruktur i årene fremover.
Det var derfor også positive toner, som trafikordførerne fra de tre største partier i Folketinget fremkom med i sidste uge: at der er behov for at se på en samlet infrastrukturplan frem mod 2030. Men vel at mærke først efter det kommende folketingsvalg.
En velplanlagt infrastruktur vedrører både borgere og erhvervsliv herhjemme. For øget trængsel kan i sidste ende hæmme væksten i virksomhederne og går ud over mobiliteten i samfundet.
Derfor bør der efter et valg laves en bred investeringsplan for landets infrastruktur. Ingen har i realiteten råd til at lade være.