Logistikvirksomhed udvider i Esbjerg
Med indvielsen af en ny terminal på Esbjerg Havn til modtagelse og klargøring af nye biler træder logistikvirksomheden Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL) ind i en ny æra med betydelige vækstmuligheder.
- Vi har i årevis været presset på de fysiske rammer på havnen. Med Terminal 2 er vi på plads og kan begynde at kigge på mere vækst, siger adm. direktør Henrik Otto Jensen, Scandinavian Auto Logistics A/S.
Han peger på, at den nye terminal er afgørende i konkurrencen med andre havne.
- Vi konkurrerer hovedsageligt med Malmø Havn, hvorfra hovedparten af bilerne til det danske marked leveres, og jo flere fødekanaler ud i verden, vi kan få, jo stærkere vil vi stå i markedet. Det hele er naturligvis afhængig af, at Esbjerg Havn formår at udvikle sig konkurrencedygtigt, understreger direktøren.
Terminal 2 på det nye havneareal i Østhavnen i Esbjerg er på 60.000 kvm. SAL råder dermed over et samlet areal på 110.000 kvm.
75.000 biler om året
Den nye terminal er dedikeret anløb af en af verdens største shortsea-transportører af nye biler, Europe Marine Line (EML), hvis bilskibe har plads til op mod 3.000 biler. SAL modtager omkring 75.000 biler årligt til videre distribution til forhandlere over hele Danmark. Det svarer til 30 procent af det danske nybilmarked.
Terminal 2 er dedikeret bilmærkerne Renault, Nissan, Volvo og Mercedes-Benz, men Terminal 1, hvor Grimaldi Lines anløber, modtager nye biler af mærkerne Fiat, Opel, Ford, Citröen og Mitsubishi.