DAGENS LEDER: Trængsel må ikke hæmme væksten
De seneste 10 år er mængden af biler på de danske veje steget markant, og det ser ikke ud til, at antallet af biler aftager i fremtiden. Tværtimod vil bilerne komme til at køre endnu tættere i de kommende år, spår en ny rapport fra Vejdirektoratet.
Ikke mindst på motorvejene i myldretiden lider bilisterne under, at vejinvesteringerne igennem snart mange år ikke har holdt trit med danskernes iver efter at sætte sig bag rattet. Eksempelvis er biltrafikken på de største motorveje vokset med næsten en tredjedel, og i myldretiden er trafikken øget med 40-45 pct. på nogle af de mest befærdede strækninger.
Det fordrer handling fra politisk side. Faren er eksempelvis, at trængslen rundt om eksempelvis hovedstaden bliver så stor, at det i sidste ende hæmmer væksten i virksomhederne. For køer og ventetid skaber mindre mobilitet og går i sidste ende ud over produktiviteten og fleksibiliteten hos virksomhedernes ansatte. Og det kan i sidste ende koste virksomhederne dyrt.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet har forslået, at der indføres kørselsafgifter på motorvejene for på den måde at få den unødvendige trafik væk. Men ærlig talt er der ikke andre løsninger end flere afgifter i et land, som i forvejen har verdens højeste bilafgifter?
Regeringen og Folketingets partier bør i stedet sætte sig ned og lave en fremsynet investeringsplan for landets infrastruktur og trængselsproblemerne. For i sidste ende har hverken erhvervsliv eller samfund råd til at lade være.