4 grunde til at jeres jobopslag ikke virker
Lad os være ærlige – mange jobopslag i dag ser stadig ud som de gjorde for 10-20 år siden. Lange lister med krav og forventninger til kandidaten, kedelige beskrivelser og en opremsning af, hvad virksomheden leder efter. Men tiderne har ændret sig. Vi er nu i et marked, hvor det ikke længere er virksomhederne, der vælter i kandidater – det er kandidaterne, der har magten.
Hvis dit jobopslag stadig ligner en A4-side med en lang ønskeliste, som du forventer, at kandidaterne skal leve op til, risikerer du at miste deres opmærksomhed. Særligt hvis de ikke aktivt er på udkig efter et job.
I et marked, hvor konkurrencen om talent er hård, bliver vi nødt til at tænke anderledes. Det er på tide at vende tilgangen på hovedet: I stedet for at tale om, hvad du forventer af kandidaten, skal du fortælle dem, hvad du kan tilbyde.
Lad os tage et kig på et par af de elementer som gør, at de annoncer som der er vedhæftet til denne artikel tilsammen har fået mere end 300 henvendelser fra nysgerrige kandidater (udover at vi selvfølgelig rammer et kandidatfelt på Facebook, som er passiv jobsøgende)
- Fokus på hvad vi tilbyder: I stedet for ønskelister, starter vi med at give kort kontekst, introducere stillingen i en linje eller to for så at fortælle hvad vi kan tilbyde.
- Visuelle elementer: Billeder, der taler direkte til målgruppen, fanger opmærksomheden og holder relevansen. Vi sørger altså for at der ikke er nogen bagere eller receptionister som kunne finde på at stoppe med at scrolle og skrive sig op.
- Simpel overskrift: Korte, klare budskaber, der hurtigt fanger målgruppen og giver kontekst.
- Ingen lange beskrivelser: Annoncerne er korte, præcise og ofte i punktform for at gøre det nemmere at læse eller endda skimme igennem.
Her er vores lille opråb i en enkelt sætning:
Vil du tiltrække de bedste kandidater, så sørg for at ramme dem hvor de er (eksempelvis på Facebook), drop de lange ønskelister og tal i stedet om, hvad jeres virksomhed kan tilbyde og hvorfor man som kandidat skal overveje at bruge mere tid på at læse om jer eller tage kontakt til jer.
Nysgerrig på at høre mere?
Hvis du er nysgerrig på at høre mere om dette kunne fungere for jer, så ræk ud til os via hjemmesiden eller giv et kald på +45 41 34 77 77.