Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget
Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.
Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.
Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028
|
Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.
Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.
Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.
Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.
Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.
Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.
Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.
Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.
- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.