DAGENS LEDER: Kom i gang med et infrastrukturforlig
I 2009 blev en bred kreds af Folketingets partier og den daværende VK-regering enige om det store infrastrukturforlig om en grøn transportpolitik.
Forliget, der gav penge til blandt andet udbygninger af motorvejene over Vejlefjordbroen, over Vestfyn og Motorring 4 i Hovedstadsområdet, udløber i 2020.
Dermed er det lige oppe over at starte forhandlingerne om et nyt forlig. Det mener i hvert fald tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), der har bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) om svar på, hvornår regeringen går i gang med et nyt forlig.
Med tanke på de ofte lange beslutningsprocesser i forhold til sådanne forlig og den efterfølgende proces med igangsættelse af konkrete infrastrukturprojekter, er det da også på høje tid, at transportordførerne på Christiansborg mødes med Ole Birk Olesen og får speedet op.
For anlægsbranchen har ikke brug for usikkerhed omkring fremtidige projekter. I forvejen er flere store statslige infrastrukturprojekter i deres afsluttende fase, og dermed står anlægsvirksomhederne med udsigt til smalhals i ordrebogen - og en mulig stop and go-effekt til følge.
For der er nok at tage fat på i et forlig, som forhåbentlig rækker mere end fem år ud i fremtiden - eksempelvis trængselsproblemer omkring København og en Kattegatbro, som fortsat popper op i debatten. Der hviler derfor et stort ansvar på partierne for at få en langsigtet plan på skinner, som både branchen men også hele befolkningen har at forholde sig til.