23948sdkhjf

Designet til Odenses letbanetog er klar

Borgere, kommune og leverandører har været med til at forme udseendet af togsæt og stationer på Odense Letbane, der for nylig blev præsenteret

I sidste uge, den 11. april, præsenterede selskabet Odense Letbane P/S det endelige design af letbanevogne, stationer og transportsystem til det kommende infrastrukturprojekt i Danmarks tredjestørste by. Projektet har et samlet budget på over tre mia. kroner. Togsættene skal leveres af tyske Stadler Pankow.

De to primære farver, som odenseanerne vil komme til at forbinde med letbanen, bliver en lys beige, som togene bliver malet i. Samt en rød signalfarve, der indgår i logoet, og som blandt andet bliver brugt til at markere dørene i letbanevognene.

- Farverne skal tegne letbanen i mange år. Derfor er det vigtigt, at de kan forbindes til byen, og at odenseanerne kan spejle sig i dem. Odenses arkitektur er især kendetegnet ved brugen af røde teglsten samt smukke fortove i gule klinker, som man finder mange steder. Det er herfra, inspirationen til letbanens farver er kommet. Men samtidig skal farverne jo også pege fremad - lige som letbanen. Derfor er de blevet ’knækket’ en smule over i en lysere tone for at give dem et moderne twist, forklarer Mogens Hagelskær, adm. direktør for letbaneselskabet i en pressemeddelelse.

Borgere blev hørt
Det endelige design er skabt i dialog med leverandørerne af togsæt og sporarbejde, fagfolk fra Odense Kommune og ikke mindst Odense Letbanes tilgængelighedsgruppe, som består af ældre og personer med forskellige handicap og behov, for at sikre, at letbanen bliver for alle.

Det funktionelle spiller generelt en stor rolle i de valg, der er truffet undervejs i designprocessen, lyder det. Et stort flex-areal samt ekstra døre gør for eksempel, at det er let at komme ind og ud, også når der er mange passagerer med letbanen.

Alle letbanestationer i Odense bliver med perron i højde med vognenes gulv, så der bliver niveaufri indstigning. Ramper for enderne af stationerne og ledelinjer i belægningen sørger for, at alle kan finde vej.

Tro mod O’ense
Røde LED-lysbånd på master vil markere stationernes hjørner, så man kan se dem på afstand.

- Men vi har også lagt vægt på det æstetiske udtryk. Stationsdesignet vil være kendetegnet af afrundede hjørner og brug af kontraster. Perronkanten samt det meste inventar vil blive holdt i mørke farver, mens glasflader på læskurene og god belysning giver overskuelighed og tryghed. Desuden vil de fleste stationer have et træ på selve perronen - hvilket er lidt specielt for Odense Letbane, siger Mogens Hagelskær.

Derudover vil designet læne sig op ad det, man i øvrigt finder i byen. Masterne til kørestrøm vil for eksempel med deres koniske form og mørke overflade ligne det, man finder på Odenses lysmaster. Mange steder vil masterne til kørestrøm derfor få en dobbelt-funktion ved at få monteret gadebelysning, så det samlede antal master i Odense kan holdes nede.

Munk

Letbanen
  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift ultimo 2020
  • Letbanen har et samlet budget på cirka tre mia. kroner
  • Den første etape bliver cirka 14,5 km lang, og der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd. Hele turen forventes at tage omkring 42 minutter
  • Der forventes cirka 34.000 passagerer på en hverdag - en mio. på en måned
  • Spanske Comsa er entreprenør på transportsystemet, Stadler Pankow leverer togsæt. Stadler har hovedsæde i Schweiz, men producerer i Tyskland
  • MJ Eriksson, Barslund og Arkil har sat sig på projektets syv anlægsentrepriser, der veksler i værdi fra 17 til 43 mio. kroner
Kilde: www.odenseletbane.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142