23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Der er stadig lang vej til en bro

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Diskussionen om store bro- og tunnelprojekter har det med at poppe op med jævne mellemrum. Både en bro mellem Als og Fyn, en ny øresundsforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og en tredje limfjordsforbindelse har været på tegnebrættet.

Siden 2007 har debatten om en kattegatforbindelse mellem Jylland og Sjælland bølget frem og tilbage. Den blev lagt på is for to år siden af daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V), men nu genopliver transportminister Ole Birk Olesen (LA) forbindelsen, efter at nye beregninger viser, at broen kan finansieres uden tilskud fra staten - vel at mærke hvis det udelukkende bliver en bro for biltrafik og ingen tog. Derfor skal en ren vejforbindelse nu undersøges.

Der er brug for en effektiv infrastruktur herhjemme, og selvom store infrastrukturprojekter traditionelt altid skaber stor modstand, viser de sig jo i sidste ende oftest at skabe samfundsmæssig værdi - tag bare Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, som må siges at være en succes.

På forhånd er det modigt af regeringen at foreslå en bro uden togforbindelse. For det vil koste DSB dyrt med tanke på, at flere fjernbusser mellem landsdelene vil bruge broen og dermed kapre passagerer fra togene.

Men set fra et samfundsmæssigt perspektiv bør en forbindelse - med eller uden tog - overvejes grundigt. Det vil bringe landsdelene tættere sammen, skabe bedre vilkår for virksomhederne og øge mobiliteten i befolkningen - hvad enten der er tog eller ej.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12