23948sdkhjf

Italiener får symbolsk rolle i konsortium

Det italienske selskab Condotte bliver alligevel ikke smidt ud af konsortiet på Storstrømsbroen, men får en kosmetisk rolle uden reel indflydelse

Det italienske selskab Condotte er tidligere blevet dømt ude af konsortiet på anlægget af den kommende Storstrømsbro til godt fire mia. kroner, efter det kom frem, at virksomheden var gået under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs. Men Vejdirektoratet oplyser nu til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at Condotte juridisk fortsat vil være en del af det konsortium, som bygherren agter at skrive kontrakt med inden længe. Dog i en stærkt reduceret udgave.

- Der er lavet en aftale om, at Condotte deltager med en ejerandel på 0,01 procent. De facto betyder det, at virksomheden ingen indflydelse har, fortæller projektdirektør i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen.

Vejdirektoratet har fået opbakning fra forligskredsen bag Storstrømsbroen (V, LA, K, DF, S, RV og SF) til modellen.

Ansvar overgår til de øvrige
- Udbudsteknisk betyder det, at der er sammenhæng mellem det konsortium, der blev prækvalificeret, og det konsortium vi har med i kontrakten, siger Erik Stoklund Larsen om baggrunden for konstruktionen.

Condottes resterende ejerandele og tilsvarende ansvar overgår i stedet til konsortiets to andre deltagere, entreprenørerne Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF).

Sagens rod er, at Condotte siden begyndelsen af januar har været under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå en konkurs. Det betyder, at en italiensk domstol skal godkende Condottes aktiviteter, herunder kontraktunderskrivelse på Storstrømsbroen.

Det skete ikke inden en frist den 31. januar, og derfor blev det meldt ud fra forligskredsen, at man agtede at underskrive kontrakt med et konsortium bestående af de to tilbageværende aktører.

Kontrakt ikke klar endnu
I stedet er altså valgt en løsning, hvor Condotte reelt ikke deltager, men dog har mulighed for at vende tilbage.

Hvis Condotte ønsker at genetablere sin volumen i konsortiet eventuelt efter rekonstruktionen, kræver det en skriftlig godkendelse fra Vejdirektoratet.

Det er uvist, om Condotte kommer til at underskrive for sin del af kontrakten, der altså vedrører 0,01 procent.

Vejdirektoratet oplyser dog, at der er indikationer på, at Condotte får tilladelse til det af domstolen. Hvis ikke det sker, vil Itinera som ledende part i konsortiet underskrive på vegne af Condotte.

Der er endnu ikke fastsat en dato for kontraktunderskrivelsen.

- Vi kan ikke komme med en konkret dato endnu. Med Condottes ejerandel har vi fået en af hurdlerne på plads, men der er fortsat et par elementer, som vi skal have afklaret, siger Erik Stoklund Larsen

Forligskredsen godkendte, at Vejdirektoratet kunne skrive kontrakt med konsortiet 31. januar.

Det lykkedes ikke at få en kommentar fra konsortiet inden avisens deadline.

Læs mere om projektet: Bygherre forebygger mod klage

Konsortium under forandring

Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023

Med i konsortiet var de tre entreprenører fra Italien: Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte

Sidenhen opdagede Fagbladet 3F, at GLF og Condotte stod anklaget for korruption i hjemlandet, og kontrakten blev udsat, og Kammeradvokaten (KA) blev sat til at lave en undersøgelse efter ønske fra forligskredsen (V, LA, K, DF, S, RV og SF)

KA konkluderede, at anklagerne, som GLF og Condotte har afvist, ikke kunne danne grundlag for, at konsortiet blev afvist som totalentreprenør

Det kom dog samtidig frem, at Condotte den 9. januar var kommet under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs

Virksomhedens deltagelse i konsortiet har på den baggrund været underlagt en italiensk domstol, der endnu ikke har godkendt, at Condotte kan underskrive kontrakten

Forligskredsen har på den baggrund godkendt, at Vejdirektoratet kan skrive kontrakt med konsortiet uden Condotte

Vejdirektoratet har endnu ikke meldt en dato for kontraktunderskrivelsen ud

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kroner

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115