23948sdkhjf

NCC bygger underjordisk rundkørsel

Entreprenørfirmaet er i gang med et omfattende vejprojekt på Færøerne

Eysturoytunnelen

Eysturoytunnelen forkorter rejseafstanden fra Tórshavn til
Runavik/Strendur fra 55 kilometer til 17 kilometer.

Tunnelen sammenkobler begge sider af bugten Skálafjørður i form af to tunneler, som kobles til rundkørslen under havet.

Tunnelen vil være 2,2 km lang fra hovedvejen ved Rókini i Saltnes til rundkørslen, og afstanden fra Sjógv på Strendur til rundkørslen vil være 1,7 km.

Hovedtunnel fra Tórshavn til rundkørslen er på 7,5 km.
Kilde: NCC

Anlægsarbejdet af den 11 km lange Eysturoytunnel på Færøerne går efter planen.

Entreprenørvirksomheden NCC er nu gået i gang med den undersøiske rundkørsel på Eysturoy-siden. Omkring 50 sprængninger bliver foretaget, før den står klar i det nye år.

- Vi har udført cirka 3.100 meter tunnel af i alt 11.300 meter, eller 270.000 kbm af i alt 1.050.000 kbm fjeld. Projektet går indtil videre som planlagt, siger projektansvarlig Øyvind Moen i NCC i en pressemeddelelse.

For cirka et år siden begyndte NCC arbejdet med at etablere en undersøisk tunnel, som vil koble Skálafjørður og Tórshavn sammen, og som efter planen skal stå færdig i 2020.

Projektet omfatter opførelsen af yderligere en tunnel - Sandoyartunnelen på 10,5 km - som planlægges færdig i 2023.

Dybeste tunnel på Færøerne
Indtil videre er 1.454 meter sprængt på tunnellerne i Hvitanes og 1.605 meter i Strendur, og de er nu henholdsvis 51,3 og 71,7 meter dybe.

På sit dybeste bliver tunnelen 187 meter under havets overflade og bliver dermed den dybeste tunnel på Færøerne, når den er færdig.

For nylig påbegyndte NCC at sprængningsarbejdet for at etablere rundkørslen på Eysturoy-siden.

- Det, der gør denne tunnel speciel, er rundkørslen. Mængden af fjeld, der skal fjernes, er cirka 12.000 kbm, hvilket er en udfordring at håndtere, ligesom spændvidden i rundkørslen også er en stor udfordring, siger Øyvind Moen.

Skrappe krav
Ifølge Moen er projektet meget komplekst, fordi der netop er tale om en undersøisk tunnel.

– Som med alle andre undersøiske tunneler er der risiko for utætheder, men det håndterer vi ved at indføre nogle højere kvalitetskrav til sikringsmaterialet, herunder ekstra korrosionsbeskyttelse på bolte og øget betonbestandighed, siger projektlederen.

Erfaring og ekspertise
Når NCC er valgt som entreprenør på en så kompleks opgave som tunnelprojektet på Færøerne, skyldes det virksomhedens solide erfaring med at bygge tunneler ikke alene på Færøerne, men også i Danmark og resten af Norden.

I Danmark står NCC eksempelvis bag fjernvarmetunnellen i Københavns Havn, og skybrudsledningen på Østerbro. NCC har også i begyndelsen af 2000’erne opført Vagatunnelen og Nordoyatunnelen på Færøerne.

De to nyt tunneler vil forkorte rejseafstande og føre til øget mobilitet for både personer, virksomheder og offentlig administration på Færøerne.
brahe

Læs mere om: NCC
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156