Lufthavn får Danmarks længste indendørs gangbro
Det bliver nordjyske Bladt Industries, der skal bygge den gangbro, som skal skabe en ny genvej gennem Terminal 3 i Københavns Lufthavn.
Broen skal være fem meter bred og 100 meter lang og bliver ifølge lufthavnens driftsdirektør, Kristian Durhuus, Danmarks længste indendørs gangbro.
Broen skal bygges i tre etaper og bæres af de eksisterende søjler. Første etape, hvor byggevæggene vil skyde op, går i gang efter de store rejsedage i vinterferiens uge 7. Går alt efter planen, vil broen stå færdig i juni 2018.
- I dag rejser cirka halvdelen af passagerne kun med håndbagage. Og da de fleste samtidig har tjekket ind hjemmefra, vil vi gøre det nemt at komme direkte fra metroen via den kommende gangbro til sikkerhedskontrollen og "SAS fast track" - uden først at skulle ned på gulvet i den travle Terminal 3, siger Kristian Durhuus i en pressemeddelelse.
Broprojektet er et led i en omfattende udvidelse af Terminal 3 til en kvart milliard kroner, som Københavns Lufthavn tog hul på sidste år.
Foreløbigt er der lagt nyt gulv og etableret en ny udgang fra bagagen. Der skal også bygges en tilbygning på 1.600 kvm i tre etager mellem Terminal 2 og Terminal 3.
Moduler skal "listes" ind
Gangbroen udføres i stål og opbygges af moduler på seks til 15 meters længde, der skal "listes" ind i terminalen og monteres uden at forstyrre rejsende og ansatte i den travle lufthavn.
- Den nye gangbro skal bygges midt i lufthavnens bankende hjerte, og det er derfor en svær operation at gennemføre. Men CPH har valgt os som leverandør, blandt andet fordi vi kan tilbyde en proces, som giver det mindst mulige indgreb i terminalområdet, siger Kim Bringsjord, der er divisionschef hos Bladt Industries.
Den nordjyske stålproducent etablerede for tre år siden en decideret byggeridivision som supplement til aktiviteterne inden for vindmøller og offshore, og virksomheden er aktuelt blandt andte hovedentreprenør på den markante gangbro ved Køge Nord Station.