Fem kan byde på betalingsanlæg til Fjordforbindelsen
Vejdirektoratet har udpeget de fem virksomheder og konsortier, der får mulighed for at afgive tilbud på anlæg og drift af betalingsanlægget til den kommende Fjordforbindelse over Roskilde Fjord, som åbner i 2019.
Syv ønskede at komme i betragtning til anlæg og drift af betalingsanlægget, men to blev altså sorteret fra, da Vejdirektoratet har ønsket op til fem tilbudsgivere.
- Alle syv var kompetente og kvalificerede ansøgere. I udvælgelsen har vi kigget på, hvem der bedst opfylder de betingelser, vi har opstillet for at sikre optimal konkurrence, og hvilke kandidater der har været i stand til at dokumentere de mest relevante referencer, siger projektchef Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet.
Prækvalifikation - Konsortium bestående af Ascendi O&M S.A. og ASCENDI IGI,Inovação e Gestão de Infra-Estruturas S.A. (Portugal) De blev valgt fra: |
Nyt system
Der er tale om et såkaldt free-flow betalingsanlæg, altså uden bomme og hvor det ikke er nødvendigt at sænke farten, når man passerer i bil. Registreringen af køretøjer kommer blandt andet til at omfatte nummerpladegenkendelse.
På nuværende tidspunkt er der ikke et tilsvarende system på nogen danske broer.
- Vi kender brobizz-teknologien fra Storebælt og Øresund, men her har man fortsat bomme. En række p-huse bruger nummerpladegenkendelse, men det er ikke brugt i sammenhæng før, fortæller Henrik Vincentsen.
Op til ti års drift
Vejdirektoratet forventer at skrive kontrakt med vinderen i sommeren 2018. Kontrakten indeholder anlæg af betalingsanlæg og op til ti års efterfølgende drift. De første seks års drift efter åbningen er garanterede, mens der efterfølgende er mulighed for at forlænge aftalen med to gange to år.
Fjordforbindelsen bliver en knap ti km lang fire-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, hvoraf 1,4 km er en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage. Totalentreprisen inklusiv højbroen er et europæisk joint venture i øjeblikket i gang med at opføre.