Dårligt indeklima skader elevers indlæring
Det elendige indeklima i de danske folkeskoler går ud over elevernes indlæring og performance.
Det skrantende indeklima påvirker ikke blot eleverne i form af lavere udbytte af undervisning, men også indirekte i form af flere sygedage og dermed færre dage med undervisning.
Det er tænketanken Kraka, der har lavet en gennemgang af den nuværende viden på området.
Gennemgangen viser, at der kan hentes mange gratis millioner ved bedre indeklima i de danske folkeskoler.
Analysen viser, at på trods af at et bedre indeklima kan være forbundet med omkostninger til for eksempel nye ventilationsanlæg, så bør risikoen for et betragteligt samfundsøkonomisk tab på grund af det nuværende dårlige indeklima være tilstrækkeligt til at iværksætte en grundigere undersøgelse af effekterne af et bedre indeklima.
Samtidig påpeger forskerne bag analysen, at hvis indeklimaet i de danske folkeskoler forbedres, så det kommer på niveau med det anbefalede niveau i Sverige, så kan BNP øges med i gennemsnit omkring 825 mio. kroner årligt.
Styr på fysiske rammer
I Dansk Byggeri mener direktør Michael H. Nielsen, at analysen bør give anledning til handling i de nyvalgte kommunalbestyrelser.
- Det bør være et indsatsområde i kommunalbestyrelserne at få styr på de fysiske rammer, så vi kan få de fulde effekter og resultater af folkeskolereformen. Det nytter ikke, at vi investerer i flere timer og nye læringsformer, hvis de fysiske rammer er for dårligt til, at eleverne får styrket deres læring, siger han.
Tidligere på året viste også en undersøgelse fra Realdania, at indeklimaet i folkeskolerne er et udtalt problem, som går ud over elevernes koncentration og indlæring.
Tag det alvorligt
Tal fra Arbejdstilsynet viser desuden, at 346 besøg på landets folkeskoler har resulteret i 84 påbud eller vejledninger, som skal rette op på et dårligt indeklima.
Mange skoler har altså stadig problemer med indeklimaet. Det er på trods af, at man allerede i 2014 var klar over, at der var et problem.
Dansk Byggeri vurderer, at det vil koste i omegnen af to mia. kroner at sikre et sundt indeklima til alle.
- Vi ved fra en tidligere undersøgelse lavet af DTU, at indeklimaet i danske skoler er markant ringere end indeklimaet i svenske og norske skoler, og vi taler ikke om en grim lugt, men derimod om noget så alvorligt som koncentration og indlæring. Det skal vi tage alvorligt og gøre noget ved, siger Michael H. Nielsen.
Hovedkonklusioner
International såvel som dansk forskning viser overordnet set, at dårligt indeklima har en direkte signifikant negativ effekt på elevers performance i folkeskolen. For eksempel i form af flere fejl i kognitive tests, lavere gennemførelseshastighed ved problemløsning samt højere dumpeprocent
Dårligt indeklima har ligeledes en signifikant negativ effekt på sygefraværet for undervisere i folkeskolen. Det kan føre til en yderligere effekt af dårligt indeklima En måde at måle kvaliteten af indeklimaet på er ved CO2-koncentrationen. De fleste af de undersøgte folkeskoler i Danmark har en CO2-koncentration, som er højere end det anbefalede niveau Såfremt eleverne i den danske folkeskole klarer sig dårligere, end de potentielt kunne, pga., at de har gået i en skole med dårligt indeklima, så er der risiko for, at de ikke realiserer deres fulde potentiale. Det kan føre til et samfundsmæssigt tab Forsøg på kvantificering af det samfundsøkonomiske potentiale ved forbedringer af indeklimaet viser, at hvis indeklimaet i de danske folkeskoler forbedres, så det kommer på niveau med det anbefalede niveau i Sverige, så er der indikationer af, at BNP kan øges med i gennemsnit omkring 825 mio. kroner årligt konservativt set (2016-priser). Denne gevinst bør dog holdes op mod omkostningerne ved at nå op på dette niveau Kilde: Kraka |