DAGENS LEDER: Byggeriet skal også tænke på innovation
Landets byggevirksomheder med mellem 25 og 99 ansatte bruger cirka 155.000 kroner om året på forskning og udvikling. Til sammenligning bruger en industrivirksomhed af tilsvarende størrelse godt en mio. kroner på det samme.
Selv om det umiddelbart kan være svært at lave en direkte sammenligning mellem de to typer af virksomheder, så fortæller det noget om, at forskning og udvikling ikke fylder det store hos byggeriets virksomheder. Her foregår innovationen typisk ude på byggepladserne og i tilrettelæggelsen af byggeprocesserne.
Alligevel har Realdania nu søsat en stor- stilet innovationskampagne, der ikke mindst skal skabe bedre samarbejde på tværs af fagskellene i jagten på de gode ideer. For ser man bare over Øresund, så har Sverige en markant større del af det internationale bygge- og anlægsmarked, og den bid skal gerne være større i Danmark, hvis det står til Realdania. Og en af vejene er mere forskning og udvikling, selvom det jo nok ikke ligger lige først for, at den mellemstore entreprenørvirksomhed skal indtænke forskning og udvikling i sin strategi. Men der er heldigvis andre veje at gå.
Man kan som virksomhed være med til at teste nye materialer eller metoder. For i en stadig skarpere konkurrence med både hjemlige og udenlandske konkurrenter er viljen til at tænke i nye baner mindst lige så afgørende. Dermed gør man sig "lækker" overfor rådgivere og bygherrer, og det kan i sidste ende være vejen til nye opgaver.