23948sdkhjf

Socialdemokrater vil sætte turbo på den kollektive trafik

Tre borgmestre og en regionsråds- formand foreslår nu at automa- tisere S-togene, nedsætte en permanent trafikkommission og anlægge flere nye letbaner

Hvis Hovedstaden fortsat skal være en vækstdynamo for hele Danmark, så skal der gøres noget ved den stigende trængsel.

Derfor er flere socialdemokrater i hovedstadsområdet gået sammen om en handlingsplan for fremtidens trafikudvikling. Målet er en mere effektiv og kollektiv trafikal infrastruktur.

- De fleste af os kender frustrationen over at vente, hvad end vi sidder i bilen på motorvejen, står på perronen eller venter på busstationen. Men trængslen forsvinder desværre ikke af sig selv. Derfor går vi med handlingsplanen forrest i kampen for at skabe en mere effektiv og grøn trafik i hovedstadsområdet, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Sammen med borgmester i Herlev Thomas Gyldal Petersen (S), borgmester i Albertslund Steen Christiansen (S) og overborgmester i København Frank Jensen (S) har hun fremlagt et nyt trafikudspil.

Præg på trafikken
Blandt forslagene er Letbanen i Ring 3, automatiseringen af S-togene og en ny letbanelinje fra Gladsaxe til Nørrebro.

Desuden vil politikerne etablere en permanent trafikkommission for hovedstadsområdet til at overvåge udviklingen i trængslen og trafikmængden og fagligt understøtte udvikling af de massive investeringer.

Kommissionen skal primært bestå af eksperter, der skal være rådgivende overfor kommuner, region og stat i forhold til trafikløsninger og investeringer i den kollektive trafik.

- 200.000 flere indbyggere i 2030 vil selvfølgelig sætte sit præg på trafikken. Det betyder, at hvis vi ikke investerer i infrastrukturen, men blot fryser den nuværende transportpolitik, så vil vi i 2025 bruge 18,4 mio. timer på at holde i kø på vejene. Timer, der kunne være brugt sammen med familien, med venner eller på arbejdspladsen, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Alvorlig hæmsko
Infrastrukturinvesteringerne har samtidig til formål at komme den stigende CO2-udledning samt luftforurening til livs.

Samlet set udleder vejtransporten 75 procent af transportens samlede CO2-udledning og udgør derfor en alvorlig hæmsko for, at Danmark kan leve op til sine internationale klimaforpligtelser, mener socialdemokraterne.

Svaret er derfor et massivt sats på kollektiv trafik, så kollektiv transport fremover kan blive et reelt alternativ til bilen i hele regionen.

- Handlingsplanen er første skridt mod en mere effektiv og kollektiv trafikal infrastruktur, der styrker og udvikler hele hovedstadsområdet på en grøn og ansvarlig måde, men vi kan ikke gøre det alene. Handlingsplanen vil kræve investeringer fra Christiansborg, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Politikerne ønsker desuden at finde penge til udbygning af S-togslinjen fra Farum til Hillerød, at videreudvikle metroforbindelserne i København samt at ombygge Hillerød station.

Læs også:
Politisk opbakning til flere letbaner og metro
Vi har længe manglet initiativer til at mindske trængslen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098