Nyuddannet arkitekt bag visionært lufthavnsprojekt
- Det er rart, at mit projekt bliver anerkendt i en større kontekst, som ligger uden for uddannelsen.
Det var en stolt Niklas Lindelöw, som torsdag i sidste uge modtog Icopal Prisen 2017. Den unge arkitekt MAA dimitterede i sommer fra Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København.
Vinderprojektet er inspireret af en lokal debat om, hvad der skal ske med den mere end 80 år gamle lufthavn i stockholmbydelen Bromma, når den på et tidspunkt nedlægges.
Det drejer sig om et område, som er to kilometer på den ene led og mellem 400 og 800 meter på den anden. Nogle mener, at området skal bebygges så effektivt som muligt, mens andre er fortalere for at etablere et åndehul i storbyen.
Om prisen
Icopal Prisen blev stiftet i 1986 af Icopal i samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen Aarhus.
Prisen bliver uddelt hvert andet år til særligt talentfulde arkitektstuderende og er i dag landets mest prestigefulde pris for samme. Icopal Prisen har til formål at fremme unge arkitekters forståelse af tagets betydning for en bygnings arkitektoniske udtryk og rumlige udformning. Blandt tidligere prisvindere kan nævnes David Zahle fra BIG og Mads Mandrup fra C.F. Møller. Kilde: Icopal |
Lindelöws forslag forbinder de to synspunkter. I hans projekt skal der bygges boliger langs lufthavnsarealet. Landingsbanen og græsarealerne fastholdes som de er i dag og åbnes op for offentligheden, så indbyggerne i Bromma selv kan beslutte, hvordan de vil bruge området.
Høje standarder
Selv mener Niklas Lindelöw, at hans projekt forhåbentligt kan inspirere til bredere diskussioner af, hvilke typer af offentlige rum, vi ønsker i vores byer, og hvordan vi vil anvende tidligere industriarealer og inkorporere dem i byen.
Torben Nielsen, som er rektor for Arkitektskolen i Aarhus, ser Icopal Prisen som en god anledning for arkitektskolernes kandidater til at prøve sig selv af i forhold til kollegaerne. Prisen er også en anerkendelse af skolerne og kandidaternes faglige niveau, siger han i pressemeddelelsen.
Lene Dammand Lund, rektor for Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København, er også glad for samarbejdet.
- Taget er en afgørende del af et arkitektonisk værk og derfor et åbenlyst interessant genstandsfelt for arkitektstuderende. Med taget og tagformen som fast fokus sætter vi også en ramme for opgaven - man kunne kalde det et benspænd - som er væsentlig for den kreative proces, siger hun i forbindelse med prisoverrækkelsen.
Turen går til Japan
Det er en enig dommerkomité, der står bag beslutningen om at udpege Niklas Lindelöw og hans projekt "At bebo Bromma Flyplads" til vinder af Icopal Prisen 2017.
Niklas Lindelöw har i sit vinderprojekt stort fokus på tagfladen, der er belagt med en grusarmering i beton, som med tiden vil få en græsbevoksning, så taget spiller visuelt sammen med lufthavnsområdets patchwork af asfalt og græs. Boligerne har ingen traditionel facade mod lufthavnen. Facaden ér taget, der langsomt stiger direkte fra jorden og brydes af åbninger, hvorunder der er atriumgårde. Rundt om disse gårdarealer ligger den enkelte bolig, forklarer han.
Niklas Lindelöw finder inspiration i blandt andet japansk arkitektur, og det er da også til Japan, turen går, når han indløser rejselegatet på 50.000 kroner, som følger med prisen.
Artiklen er en del af temaet Portræt.