Undergrunden på vrangen
I samarbejde med en international partner har EKJ været rådgiver for det italienske entreprenørkonsortium, CMT, og har været kraftigt involveret i beregninger, kommunikation, myndighedstilladelser og miljø.
Christina Lindskov er ingeniør hos EKJ og har været udlånt til projektet i 6½ år, hvor hun har siddet hos CMT.
- Det er ret omfattende at bygge en metro i København. I starten handler det om geologi og et hav af vand- og jordprøver. Man kan sige, at vi næsten vender vrangen ud af undergrunden. Vi fik hjælp af firmaet GEO til at bestemme styrken og bæreevnen i de forskellige jordlag. Flere steder kan man blive udfordret af et meget højt vandtryk, som hurtigt kan få et lille hul til at blive meget stort. Hvis jorden er forurenet, som den er mange steder i København, skal den forklassificeres, og der skal laves kemiske analyser. Der er ligeledes blevet taget rigtig mange vandprøver.
For CMT er det meget vigtigt at have lokale specialister med på sådanne opgaver, da viden om de lokale forhold kan have afgørende betydning. På baggrund af de mange jord- og vandprøver blev der udfærdiget graveplaner for alle 21 pladser. Der blev også søgt om tilladelse til at pumpe vandet op, til at pumpe det tilbage (grundvandskontrol), til at bore og meget mere. Jeg har foreløbig rundet 1200 tilladelse plus det løse, og her kommer det lokale ind igen, for kommunikationen i alle myndighedsprocesser af enhver art foregår på dansk af hensyn til borgernes ret til aktindsigt.
Vi har været med til at designe byggepladserne, hvor der skulle tages hensyn til etablering af vandforsyning, kloakforhold og afdræning i forbindelse med regnskyl. Vi har ligeledes planlagt alle trafikomlægningerne i byen, hvoraf især ændringerne på Kongens Nytorv er blevet bemærket af københavnerne.
EKJ har også medvirket til den meget omfattende registrering af revner og sætningsskader på alle bygninger omkring byggepladserne, inden udgravningerne startede.
Blandt de mere kuriøse udfordringer var modelleringen af stormagasinet Magasin, da det ligger lige ved siden af en Metrostation. Her måtte vi undersøge, om det ville give problemer at køre under de bærende søjler. Det gik heldigvis fint, slutter Christina Lindskov.
EKJ er et rådgivende ingeniørfirma, der blev grundlagt i 1961. I dag arbejder 200 medarbejdere med byggeri og bygherrerådgivning samt anlæg og miljø. Virksomheden arbejder med en flad beslutningskultur af hensyn til korte kontaktveje, åbenhed og fleksibilitet. Findes på: www.ekj.dk |