Cityringen binder København sammen
Den nye Cityring i København vil med sine 15,5 ekstra kilometer forbinde Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. Den nye metrostrækning får 17 nye underjordiske stationer.
Det koster rundt regnet 24,52 milliarder at bygge Cityringen, og det bliver dermed det største projekt i København siden Christian den 4. anlagde Christianshavn i 1600-tallet. Med Cityringen får København ikke bare 17 nye stationer, men også nye byrum, idet stationspladserne vil blive bygget som en del af den pågældende bydel og variere i udformning og udtryk.
Med den nye Cityring vil op mod 85 procent af Københavnere få mindre end 600 meter til en metro – eller togstation. Cityringen bygges blandt andet med henblik på at sænke det samlede CO2-udslip i byen og sikre et bedre luftmiljø. Hele metrobyggeriet er projekteret med et stort fokus på miljø, og der anvendes således i videst muligt omfang miljøvenlige materialer og metoder.
I det følgende kan du læse om nogle af de aktører, der bidrager til, at Cityringen kan blive til virkelighed.
Læs om de 8 aktørers rolle i byggeriet af Cityringen:
|
|
|
Undergrunden på vrangen
|
|
|
|
|