23948sdkhjf

Storstrømsbroen har fejret sin sidste runde fødselsdag

Broen bliver revet ned, når den nye bro med to jernbanespor efter planen står klar i 2022

Det var med stor festivas, at kong Christian 10. den 26. september 1937 kunne indvie den helt nye Storstrømsbro, der afløste en hidtidig færgerute mellem Orehoved på Falster og Masnedø.

Frem til de nye Farøbroers indvielse i 1985 var Storstrømsbroen en del af hovedvejen mellem København og Gedser og en vigtig forbindelse på det danske tognet.

Samtidig indgår den sammen med færgeforbindelsen Rødby Puttgarten som en del af Fugleflugtslinjen, der siden 1963 har forbundet det nordlige Tyskland med Skandinavien.

Men det er snart slut.

I sidste måned kunne Storstrømsbroen fejre de 80 år og dermed også sin sidste runde fødselsdag.

For når den nye Storstrømsbro efter planen står færdig i 2022 bliver den gamle bro revet ned, da den ikke har kapacitet nok til til afvikle togtrafikken, når Femern-forbindelsen åbner.

Den nye Storstrømsbro bliver fire km lang og får en dobbeltsporet højhastighedsbane til tog, en landevej til biler samt en kombineret cykel- og gangsti.

Anlægsarbejdet indledes efter planen næste år.

Storstrømsbroen
Den nuværende Storstrømsbro er 3.199 meter lang og ni meter bred.
Broen består af en to-sporet vej og en enkeltsporet jernbane.
Den er projekteret af Anker Engelund og udført af Dorman, Long & Co. ved Guy Maunsell. Poul Middelboe var ledende ingeniør.
Christiani & Nielsen stod for broens betonkonstruktioner og jordundersøgelser.
Det længste spænd er 136 meter og den maksimale gennemsejlingshøjde er 26 meter; højere skibe måtte bruge klapbroen i Masnedsund ved siden af.
Der er brugt 120.000 m 3 beton, 20.000 ton jern og dertil 5.000 ton spunsjern. Samtidig er flyttet to mio. m 3 jord.
Kilde: Wikipedia

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172