Metrofirma indgår millionforlig med 3F
Den italienske underentreprenør GCF, der lægger skinner på metroen Cityringen i København, har indgået forlig med fagforbundet 3F på 12 mio. kroner i en sag om underbetaling af medarbejdere.
Det skriver Fagbladet 3F.
Sagen skulle have været for en faglig voldgift om cirka en måned, men nu er der altså indgået forlig.
Ifølge 3F har ansatte i den italienske virksomhed arbejdet to timer mere om dagen, end de har fået løn for, i årene 2013-16.
- Når vi ser lønsedler, hvor vi mener, at der er arbejdet omkring to timer mere om dagen, end det lønsedlerne viser, så er det jo et udtryk for det, man kan kalde dobbelt bogholderi. Det er vores klare opfattelse, at det er det, der er problemet, siger faglig sekretær Silas Grage fra 3F til Fagbladet 3F.
Ny start for arbejdet i Danmark
GCF arbejder for den italienske hovedentreprenør, Ansaldo STS, der har ansvaret for tog, skinner og driftssystem samt det såkaldte kontrol- og vedligeholdelsescentret. Ansaldo leverede også tog til den eksisterende metro i København.
- Vi har ingen intentioner om ikke at overholde danske arbejdsmarkedsregler, og vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at overholde alle regler. Jeg håber, at dette forlig kan blive en ny start for GCF’s arbejde i Danmark. Nu må vi se fremad, siger Salvatore Tedesco, der er direktør i Ansaldo STS, til Fagbladet 3F.
Bygherren Metroselskabet har udtalt sig til DR om sagen.
- Det er utilfredsstillende, hver gang der sker brud på overenskomsten og de krav, vi stiller I kontrakterne. Vi havde helst været foruden sagerne. Der er ingen tvivl om, at den eneste langsigtede løsning er at styrke den danske models virke, når der kommer udenlandske virksomheder til, skriver stabschef Peder Knudsen.
Ifølge stabschefen indeholder forliget mellem 3F og GCF en aftale, der sikrer et tættere samarbejde mellem fagforbundet og Ansaldo.
Tavshed om forlig
GCF Danmark er en dansk afdeling af en italiensk virksomhed med navnet Generale Costruzioni Ferroviarie S.p.a.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har forsøgt at få en kommentar til sagen fra GCF’s danske afdeling, men det har ikke været muligt.
GCF ønsker desuden hverken at be- eller afkræfte, at der skulle være indgået forlig.
Sager på metroen
|