23948sdkhjf

Metrofirma indgår millionforlig med 3F

Den italienske underentreprenør GCF Danmark har ifølge 3F indgået forlig på 12 mio. kroner i sag om underbetaling

Den italienske underentreprenør GCF, der lægger skinner på metroen Cityringen i København, har indgået forlig med fagforbundet 3F på 12 mio. kroner i en sag om underbetaling af medarbejdere.

Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen skulle have været for en faglig voldgift om cirka en måned, men nu er der altså indgået forlig.

Ifølge 3F har ansatte i den italienske virksomhed arbejdet to timer mere om dagen, end de har fået løn for, i årene 2013-16.

- Når vi ser lønsedler, hvor vi mener, at der er arbejdet omkring to timer mere om dagen, end det lønsedlerne viser, så er det jo et udtryk for det, man kan kalde dobbelt bogholderi. Det er vores klare opfattelse, at det er det, der er problemet, siger faglig sekretær Silas Grage fra 3F til Fagbladet 3F.

Ny start for arbejdet i Danmark
GCF arbejder for den italienske hovedentreprenør, Ansaldo STS, der har ansvaret for tog, skinner og driftssystem samt det såkaldte kontrol- og vedligeholdelsescentret. Ansaldo leverede også tog til den eksisterende metro i København.

- Vi har ingen intentioner om ikke at overholde danske arbejdsmarkedsregler, og vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at overholde alle regler. Jeg håber, at dette forlig kan blive en ny start for GCF’s arbejde i Danmark. Nu må vi se fremad, siger Salvatore Tedesco, der er direktør i Ansaldo STS, til Fagbladet 3F.

Bygherren Metroselskabet har udtalt sig til DR om sagen.

- Det er utilfredsstillende, hver gang der sker brud på overenskomsten og de krav, vi stiller I kontrakterne. Vi havde helst været foruden sagerne. Der er ingen tvivl om, at den eneste langsigtede løsning er at styrke den danske models virke, når der kommer udenlandske virksomheder til, skriver stabschef Peder Knudsen.

Ifølge stabschefen indeholder forliget mellem 3F og GCF en aftale, der sikrer et tættere samarbejde mellem fagforbundet og Ansaldo.

Tavshed om forlig
GCF Danmark er en dansk afdeling af en italiensk virksomhed med navnet Generale Costruzioni Ferroviarie S.p.a.

Licitationen - Byggeriets Dagblad har forsøgt at få en kommentar til sagen fra GCF’s danske afdeling, men det har ikke været muligt.

GCF ønsker desuden hverken at be- eller afkræfte, at der skulle være indgået forlig.

Sager på metroen
  • Den portugisiske virksomhed CNBT måtte sidste år betale 19 mio. kroner til cirka 120 ansatte, der ikke havde fået retmæssig løn
  • Den største regning er dog tilfaldet det italienske entreprenørfirma Cipa, som i 2015 blev dømt til at betale en bøde på 22 mio. kroner for underbetaling
  • I 2014 ophævede hovedentreprenøren på anlægget af Cityringen, Copenhagen Metro Team (CMT), kontrakterne med polske Kormal og irske Atlanco
  • I december 2013 fyrede CMT og Metroselskabet i fællesskab den portugisiske underentreprenør Cinterex efter flere faglige sager

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116