DSB bygger værksteder til fremtidens IC4-erstatninger
DSB bygger nyt i København og Aarhus og udvider et eksisterende værksted i Fredericia, der skal håndtere 200 nye togsæt fra 2023
IC4-togene fik ikke så mange timer på skinnerne som håbet. Nu er der lagt op til en udskiftning med eltog. (Arkivfoto: Søren Holm).
DSB har sat navn på de tre byer, der skal huse værksteder til de cirka 200 nye togsæt, som efter planen bliver leveret fra 2023 og seks år frem.
- Placeringer tæt på udgangsstationerne har været et centralt kriterium i valg af lokationer. Både personalemæssigt, energimæssigt og køreplansmæssigt er det optimale placeringer, er Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel i DSB, citeret for i en pressemeddelelse fra DSB.
Mangler adresse i Aarhus
Regeringen besluttede i juni, at fremtidens tog i Danmark bliver eldrevne tog i modsætning til de gamle dieseldrevne IC3 og IC4-tog. Det kræver nye, opdaterede værksteder.
I København bliver der bygget et nyt værksted med åbning i 2024 på Godsbanegården, som ligger ved siden af det eksisterende lokomotivværksted på Otto Busses Vej.
I Aarhus er den endelige adresse ikke vedtaget endnu, men DSB ønsker, at værkstedet kommer til at ligge ved Årslev, der ligger syv kilometer fra banegården. DSB har derfor indledt en dialog med Aarhus Kommune og Banedanmark, og der er startet konkrete undersøgelser om valg af lokalitet.
Til Århus Stiftstidende fortæller Bente Lykke Sørensen, chef for Bolig og Projektudvikling i Teknik- og Miljøforvaltningen i Århus Kommune, at man forventer at lave en indstilling til byrådet primo 2018.
I Fredericia omdannes det eksisterende værksted på Egumvej.
Fredericia er desuden udvalgt til at være såkaldt modtageværksted og skal være klar i 2023. Her skal de nye tog klargøres til det danske banenet og testes, inden de bliver sat i drift i resten af landet.
De eksisterende værksteder vil være i brug frem til 2030, hvor hele den gamle flåde af IC3 og IC4-tog er udfaset.
Det betyder altså, at DSB i en årrække skal drive den eksisterende flåde sideløbende med, at de nye elektriske togsæt bliver indfaset.
- Det er lykkes os at samle et puslespil med rigtig mange brikker. For ikke nok med, at vi i en overgangsfase både skal drive en gammel og en ny flåde, så skal både Banedanmarks signalprogram og elektrificeringen af det danske tognet tænkes ind. Derfor er værkstedet i Aarhus planlagt færdigt i 2025, for det nytter jo ikke noget, at vi står klar med et nyt værksted i Aarhus, og så er der ingen el-ledninger, siger Jürgen Müller.
DSB har ikke valgt leverandør til de nye togsæt endnu, men det er besluttet, at det bliver tog, der allerede er afprøvet og har været i drift. Og altså ikke nydesignede tog, som det var tilfældet med de skandaleramte, italienske IC4-tog.
Fakta om de nye eltog
|