Partier udvider togfonden uden om regeringen
Togfonden udvides med yderligere to milliarder kroner. Det har et flertal uden om regeringen aftalt.
Aftalen står Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, De Radikale og SF bag.
- Forligspartierne pålægger derfor regeringen at ændre finansloven, så forligspartiernes beslutninger er afspejlet heri, siger Nicolai Wammen, politisk ordfører for Socialdemokratiet.
Interessant er især DF’s rolle. Regeringens støtteparti er i modsætning til de tre regeringspartier - Venstre, Liberal Alliance og De Konservative - med i togfonden.
- Det her er en hjælp til regeringen. Der har vist sig at være nogle fordyrelser, lyder det fra DF’s transportordfører, Kim Christiansen.
Aftalen om udvidelsen kommer på dagen, hvor regeringens finanslov for 2018 førstebehandles i Folketinget.
Ved at tilføre ekstra to milliarder kroner sikres finansiering af projekterne i togfondens fase 1.
I den fase indgår blandt andet at sikre timedrift med tog mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg.
Med de nye midler har togfondens fase 1 i alt godt 15 milliarder kroner.
Partierne er også enige om en nordlig linjeføring på Vestfyn. Det projekt er ligeledes med i fase 1.
Aftalen falder på plads, mens regeringen prøver at lande en aftale om bilafgifter. Det glæder De Radikale.
- Mens regeringen sidder og roder rundt med, hvordan de skal give skattelettelser på dyre biler, så har vi heldigvis også en række partier i Folketinget, som kan lave fornuftige aftaler om at investere i fremtidens jernbane, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).
Regeringen er fortsat imod
Finansminister Kristian Jensen (V) slår fast, at regeringen er imod togfonden.
- Det er en aftale, der er blevet indgået for noget tid siden. Men det ændrer ikke på, at vi er modstandere af, at man skal investere mange milliarder på, at folk kan spare ganske få minutter, siger han til TV2.
- Vi mener i stedet, man skal investere nogle flere penge i at rette nogle spor ud og tage de små lette løsninger i forhold til at få en hurtigere kollektiv transport i Danmark, siger Kristian Jensen.
/ritzau/
Togfonden
Togfondens fase 1 er blevet dyrere end forventet. Derfor tilføres der flere penge. Dem skal VLAK-regeringen have med i finansloven. Ingen af de tre regeringspartier er med i togfonden:
Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere. Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg. Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar. Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk. Projekterne i togfondens fase 1 inkluderer blandt andet en bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger, elektrificering af forskellige strækninger og bedre internet. /ritzau/ |