Diskretion og dramatik i klitlandskabet
(Blåvand) Arkitekt Bjarke Ingels er ikke i tvivl:
- Tirpitz-museet er måske både det mest diskrete og det mest dramatiske vi har bygget.
Ordene fra stjernearkitekten lød i går ved åbningen af Tirpitz, det nye BIG-tegnede museum i Blåvand, som både Kronprins Frederik og kulturminister Mette Bock fik indviet foran 250 særligt indbudte gæster samt ikke færre end 57 indskrevne pressefolk fra ind- og udland.
- Et paradoks i arkitektur er, at noget af det sværeste kan være det, man ikke ser eller ikke lægger mærke til. Eller som ikke er der. Men netop at museet indgår så harmonisk i klitlandskabet har været en af de største udfordringer, siger Bjarke Ingels til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han siger overordnet om museumsprojektet, der dækker 2.500 kvm og hvis største "svævende" betontag vejer 1.090 ton, at ideen var den stik modsatte af den oprindelige Tirpitzbunker, nemlig at gøre museet lyst, smukt og indbydende. I modsætning til den lukkede og afvisende krigsmaskine fra besættelsestiden.
Og det har været noget af en udfordring på baggrund af et oprindeligt fæstningsværk, der ifølge tyskernes plan under Danmarks besættelse var at installere en kanon, der kunne sænke alle allierede skibe i en radius af 55 km.
Krigen sluttede dog, før kanonen kom på plads.
Nu er Tirpitzmuseet udtænkt og udført som en ny portal til den jyske vestkysts skatkiste af historier.
Med hjælp fra udstillingsarkitekt Erik Bar fra hollandske Tinker Imagineers har museet, hvis byggeri blev påbegyndt i 2014, allerede før gårsdagens åbning tiltrukket sig stor international opmærksomhed.
Det blev understreget i går, da det vrimlede med mennesker i det nye museum, delvist skjult mellem de hvide sandbanker.