MT Højgaard stopper på Cityringen
Hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) og underentreprenør MT Højgaard stopper samarbejdet på Cityringen - den nye metro i København.
De to entreprenører er efter et langt forhandlingsforløb nået frem til en aftale, der betyder, at CMT overtager MT Højgaards kontrakt på apteringsarbejdet på de 17 nye metrostationer.
- Det er ikke den løsning, vi foretrak, for vi ville gerne være fortsat på Cityringen. Men det har været en lang og vanskelig proces, og vi er tilfredse med, at vi er kommet frem til en løsning, der sikrer fremdrift på metrobyggeriet til projektets bedste, siger MT Højgaards koncerndirektør Jesper Nordby til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Rykker ikke ved 2017-forventninger
Striden mellem den danske entreprenør og Copenhagen Metro Team kom op til overfladen sidste år, da det kom frem, at apteringsarbejdet på flere af stationerne stod helt stille på grund af en tvist mellem de to entreprenører. Til stor bekymring for bygherren Metroselskabet som frygtede for tidsplanen.
Siden er pågået et langt forhandlingsforløb, der altså nu har fået en afslutning i form af, at CMT overtager alle aktiviteterne. Hverken CMT eller MT Højgaard ønsker at redegøre for, hvad der konkret har været årsag til uenighederne. Jesper Nordby vil dog sige så meget, at det ikke er selve apteringsarbejdet, men i højere grad koordinationen omkring det, der har skabt udfordringer.
- Det er et projekt med meget høj kompleksitet. Vi er ikke den eneste underentreprenør, der har været i gang, og mange forskellige opgaver skal koordineres på samme tid. Og med denne aftale er vi kommet frem til, at det nok er nemmest, hvis dette koordinationsarbejde kun ligger hos én hovedentreprenør.
De økonomiske detaljer i aftalen bliver ikke offentliggjort, men den indeholder et dækningsbidrag til MT Højgaard, der nu bliver fremrykket. Det rykker dog ikke ved entreprenørens forventninger til 2017, som stadig lyder på en omsætning på cirka 7,2 mia. kroner. og et resultat af primær drift i niveauet 150-200 mio. kroner.
Tidsplan kan opfyldes
CMT skal nu på jagt efter en ny underentreprenør, der kan afslutte arbejdet på de 17 stationer.
- Det er klart, at det er en proces, som bliver accelereret, fordi tidsaspektet fylder for, siger Chief Operating Officer Sigurd Nissen-Petersen.
Han mener fortsat, at CMT kan levere metro til tiden. I den nuværende tidsplan skal Cityringen være klar til åbning i sommeren 2019.
- Vi har en forventning om, at vi kan overholde tidsplanen. Forhandlingerne betyder selvfølgelig, at tingene skal gå hurtigere, men vi er vant til at løse store udfordringer. Det har vi gjort før på dette projekt, og det kan vi også gøre igen, siger han.
Sagen kort
MT Højgaard (MTH) vandt i 2014 entreprisen på apteringsarbejde på 17 metrostationer på Københavns nye metro, Cityringen, til en kontraktsum på cirka 570 mio. kroner.
Siden er kontrakten overgået til hovedentreprenøren på Cityringen, CMT, med MTH som underentreprenør Siden efteråret 2016 har apteringsarbejdet på flere metrostationer stået stille på grund af en tvist mellem CMT og MTH Entreprenørerne har forhandlet siden, og forløbet er nu sluttet med en aftale den 23, juni 2017, der overdrager hele kontrakten til CMT, så MTH ikke længere skal stå for apteringsarbejdet Sideløbende har CMT forhandlet med bygherren Metroselskabet om efterkrav, der i april fandt en foreløbig afslutning med et forlig, der øger betalingen til entreprenøren med 850 mio. kroner, så den samlede pris for Cityringen nu er på 24,6 mia. kroner Kilde: ”Status for bygge- og anlægsprojekter, 2. halvår 2016” fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet |