23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Lad private hjælpe med finansiering

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Det har ikke skortet på planer om nye faste forbindelser i den danske infrastrukturdebat gennem årene.

Femern-forbindelsen er selvfølgelig et kapitel for sig. Her mangler kun de tyske godkendelser, før anlægsarbejderne for alvor kan begynde. Men der arbejdes også for en ny kattegatforbindelse via Samsø, og på Als og Sydfyn advokerer ikke mindst det lokale erhvervsliv for en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

I sidste uge åbnede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) så for at undersøge mulighederne for en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, HH-forbindelsen.

Lige siden Øresundsbron åbnede i 2000 har den nordlige forbindelse været nævnt som et supplement til broen. Samfundsmæssigt burde HH-forbindelsen ifølge beregninger være rentabelt nok, men som med alle store anlægsprojekter herhjemme er det ikke alle politiske partier, som rækker armene jublende i vejret med henblik på at sikre finansieringen.

En kommende HH-forbindelse skal selvfølgelig også hente finansiering i Sverige. Men flere af landets pensionsselskaber har eksempelvis de senere år sendt forskellige positive følere ud i forhold til at medfinansiere større anlægsprojekter.

Derfor er det oplagt, at Christiansborg har muligheden for privat finansiering i tankerne, hvis HH-forbindelsen først kommer på skinner. Forbindelsen har stadig lange udsigter, men det koster ikke noget allerede nu at tænke visionært.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094