GPS styrer komprimeringen af vejunderlag
GPS kan andet og meget mere end at sikre, at man tager den korteste vej mellem to punkter. GPS kan også medvirke til at sikre, at den korteste vej er komprimeret optimalt.
Tre nye Hamm H7i valsetog samt et H13i med pladevibrator er netop sendt fra Wirtgen Denmark i Taulov til entreprenørvirksomheden Barslund A/S i Kvistgård i det nordlige Sjælland. Maskinerne er udstyret med GPS-maskinstyring. Ikke for at være helt sikre på vejen fra Taulov til Kvistgård, men for at sikre fremtidige veje.
- Trimble maskinstyringen kan interface med Hamm-tromlernes tilbageslagssensorer om at opnå de optimale HMV-værdier for komprimeringen. Det betyder, at kunden ikke behøver at købe sensorer. De er allerede en del af tromlerne, og det giver naturligvis mest mening så at bruge sensorer, der er på maskinerne i forvejen, fortæller salgschef Knud Rolskov Rasmussen hos Sitech Danmark.
Klar dokumentation
Med maskinstyring er det dermed muligt helt præcist at dokumentere over for myndighederne, at der er komprimeret korrekt, og hvor mange overkørsler, der er foretaget.
- Systemet fortæller selv maskinføreren, når det planlagte antal overkørsler er nået, og man derved opnår en mere ensartet komprimering. Det er nyt, at man begynder at koble GPS på komprimeringerne. På sigt kan det forhåbentligt erstatte en del ressourcekrævende kontroller, vurderer Knud Rolskov Rasmussen.
Hos entreprenørfirmaet Barslund A/S forudser maskinansvarlig Klaus Jensen, at GPS-styring inden for en kort årrække vil være en lige så logisk del, som den allerede er på gravemaskiner.
- I første omgang er det vigtigt, at vores samarbejdspartnere, som eksempelvis Vejdirektoratet, kan se værdien i GPS-styring af komprimeringen som et hjælpeværktøj. Vi vil lave målinger og overføre dataene til vore systemer for at dokumentere værdien. Det kræver dog, at vi får Vejdirektoratet med på idéen, og at de begynder at måle værdierne på en anden måde, lige som man for eksempel allerede gør det i Sverige og Tyskland, siger Klaus Jensen.
Måler bæreevnen
- Barslund er også i Sverige, og derfor giver det god mening, at vi med de nye Hamm-valsetog får tromler, der tilfredsstiller Trafikverket, som er den svenske udgave af Vejdirektoratet. I Danmark måles kun densiteten af det komprimerede, mens man i Sverige måler materialets bæreevne, forklarer Klaus Jensen hos Barslund.
Barslund udfører jordarbejdet, når der etableres nye veje og pladser. Med valsetogene sørger firmaet for komprimeringen af jorden, inden andre lægger asfalten på.
- Vi har 14 Hamm-tromler i forvejen, så de i alt fire nye er en udvidelse af maskinflåden, siger maskinansvarlig Klaus Jensen.
- Alle Hamm-tromler er forberedt til at køre med GPS-styring ved hjælp af tilbageslagssensoren. De nye H7i valsetog er i øvrigt uden bagaksel. Maskinerne er forsynet med tre separate trækmotorer, så der trækkes både på valsen foran og på såvel højre som venstre baghjul. Valsetoget fordeler selv trækkraften optimalt, forklarer salgskonsulent Finn Nielsen hos Wirtgen Denmark.
Alle tromlerne lever op til de nyeste miljøkrav. H71 valsetogene er udstyret med partikelfilter. Den store H13i med Final 4-motor anvender AdBlue.
- I forhold til forgængeren i produktsortimentet, Hamm 3307, er den nye H7i gjort kortere. Dermed er totallængden nede på 4,40 meter, som sikrer nemmere transportmuligheder, når Barslund skal rundt med valsetogene. Tromlebredden er 1.680 mm, fortæller Finn Nielsen.
Sigh