Bigdata vil kunne skære omkostninger på driften
Volvo præsenterede for et halvt års tid siden en fremtidsversion af selvkørende læssemaskiner og dumpere.
Det vil blive en realitet i en tidshorisont på måske 10 år, men hvad, der er tættere på en realitet, er, at maskinerne i nær fremtid vil kunne aflevere så mange data til ejeren af maskinen, men også til Volvo, at man vil kunne barbere væsentligt i de omkostninger, der er forbundet med service og downtime.
- Der arbejdes jo med at installere sensorer på en lang række af maskinens funktioner, så man kan planlægge services i langt bedre tid, fortæller Jens Ejsing.
Her-og-nu-svar på sms
- Hvis der for eksempel går en alarm ude på maskinen, kan føreren få en sms fra Volvo om, at han godt kan køre med fejlen, indtil et service kan finde sted ugen efter, når vi alligevel skal være i nærheden. Men det betyder også, at vi kan indhente en masse rå data til vores udviklingsafdeling, som kan indarbejdes i nye udviklinger, forklarer direktøren.
Førerens CV
- Noget andet vi vil se, er at der er ikke to maskinførere, som kører en maskine ens. Ved at tracke den måde, maskinen køres på, oparbejder føreren faktisk en slags CV, som vil følge ham, så hvis han ikke kører ordentligt, vil det fremgå af de data, maskinen sender videre, ligesom det vil fremgå, hvis han er en dygtig fører, der behandler grejet godt, og kører hensigtsmæssigt, siger Jens Ejsing.
Læs mere:
Volvo-direktør kører sine egne veje
Nye måder at regne på