Nye måder at regne på
Det er langt fra altid købsprisen, der bør være afgørende for, om kunden beslutter sig for at købe den ene eller den anden maskine.
Dét er en del af filosofien hos Volvo Entreprenørmaskiner, der var en af de første i Danmark til at rejse spørgsmålet om ikke man i stedet burde se på, hvad den totale omkostning i ejerperioden egentligt er. Som begreb svarer det lidt til ÅOP, som vi alle kender fra banken, nemlig årets omkostninger i procent.
Det er dog en lidt mere kompliceret beregning når talen falder på entreprenørmaskiner, for der er en lang række faktorer, der indgår i beregningen. Det er slidtage, afskrivning, service, gensalgsværdi og meget andet, der indgår i beregningen.
Større maskiner
- Et godt eksempel er, at vi havde et tilbud på en dumper, hvor vi var i konkurrence med en dumper af et andet mærke, som faktisk var lidt mindre end vores A25 dumper.
- Forskellen i de totale omkostninger, (total cost of ownership, red.) var dybt overraskende, nemlig hele 1,9 mio. kroner i vor favør. Og det svarer i det store og hele til prisen på maskinen, så det er altså ikke småpenge der er at spare ved i stedet at kigge på TCO, siger Volvo Entreprenørmaskiners direktør Jens Ejsing, der tilføjer at det er en metode, der bedst egner sig til større maskiner.
Læs mere:
Volvo-direktør kører sine egne veje
Bigdata vil kunne skære omkostninger på driften