Volvo viser det hele på transportmesse
Der er ingen tvivl hos Volvo Trucks. De spiller med musklerne og opstiller hele modelprogrammet - fra 10 ton og opefter.
- Der er sket meget med Volvos produktprogram de seneste to år. Det hele er blevet fornyet. Så derfor er ambitionen er at vise, alt, hvad der findes, siger Tommy Nielsen, som er kommerciel direktør for Volvo Trucks.
På standen kan man se en FMX 8x4 med I-Shift og krybegear. Der er også en version med ultra krybegear, som er til de ekstra store og tunge transporter. Tandem akselløftet kom også sidste år. På messen kan man se det på en FH 6x4.
- Akselløftet er vi kommet rigtig godt ind på markedet med. Mange vognmænd er blevet glade for funktionen, som gør, at man kan løfte den bageste aksel, når man kører uden læs. Det sparer både dæk og brændstof.
- Det spiller godt sammen med vores fokus på med TCO - Total Cost of Ownership. Det er noget, vi snakker meget med kunderne om. Selv om brændstofpriserne ikke er oppe på samme niveau som for 2-3 år siden, er det stadig noget, det er vigtigt at holde øje med. Derfor har vi en også en særlig brændstofoptimeret FH med, siger Tommy .
Volvo Dynamisk Styring er også noget, som har fundet vej til mange chaufførers og vognmænds hjerter. Det er godt at køre med især i de tunge anlægsbiler. Systemet kan for eksempel mærkes i en simulator, som er opstillet på standen.
Naturligvis vil Volvo også vise, hvad flagskibet FH16 kan. Derfor er den med i en særlig veludrustet udgave med alt det udstyr, som kan monteres på fabrikken.
Helt ny mediepakke
- Vi kommer blandt andet til at vise Volvos helt nye mediekonsol, ikke i bilerne med ved siden af i en stor demo-søjle. Det er lykkedes vores marketingchef Helle Hessel - med meget møje og besvær - at låne mediekonsollen, som ellers står på Volvos democenter i Gøteborg.
- Mediepakken er meget vigtig for os, siger Tommy. Den bruges dels til kommunikation med chaufføren, dels til chaufførens valg af musik, radio mm.
Koncept til ADR-bil
Volvo har også fra fabrikkens side udviklet et nyt koncept, der løser et problem med ADR-opbygningerne. Tommy Nielsen forklarer:
- Vi viser en FM 8x2 med fuld luftaffjedring, hvor udstødningsrøret er ført ud mellem de to forreste aksler.
Det er specielt tankvogne og andre ADR-biler, som har behov for to styrende foraksler, men ikke må have ført udstødning op bag førerhuset grundet varmeudviklingen.
- Det er en helt ny bil, som vi præsenterer på messen. Løsningen er bygget på fabrikken, så det vil helt klart hjælpe en hel del vognmænd, når de skal vælge bil og opbygning. Den glæder vi os til at vise frem.
Der er også de mindre Volvo modeller som FL og FE. FL viser vi som 4x2, hvor der er lagt væg på trafiksikkerhed, mens FE er en 6x2 med hydraulisk styret løbeaksel. Her er der gjort noget specielt ved nyttelasten.
Sidst med ikke mindst fortæller Tommy Nielsen, at Volvo fremadrettet også vil have fokus på 4x2 flådebiler.
- Vi har haft meget fokus på anlægsbilerne de senere år. Her er vi meget tilfreds med vores markedsandel. Nu ønsker vi også at få fat i trækker-markedet.