Rapport: Udbred kendskab til BedreBolig-ordning
For få boligejere har brugt BedreBolig-ordningen og der er derfor behov for, at udbrede kendskabet til ordningen.
Det konkluderer en rapport som Niras har gennemført for Energistyrelsen. De husejere, der har modtaget BedreBolig-rådgivning, udfører dog mere omfattende renoveringer, end de ellers ville, fremgår det af rapporten, der også kommer med en række anbefalinger. Blandt andet anbefaler Niras, at man får afdækket mulighederne for et koncept, hvor husejere kan tilkøbe løbende rådgivning, og få hjælp med at komme i gang med de oplagte renoveringer - de såkaldt lavthængende frugter, der kan motivere til yderligere renovering.
Direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, mener det er svært at konkludere om ordningen er en succes eller fiasko.
- Ordningen er ikke blevet den succes, man forventede, da man lancerede den. Boligejerne har ikke taget den til sig. Til gengæld er dem, der har brugt den kommet længere med deres energiforbedringer, end de ellers ville, siger han.
Tilskud virker
BedreBolig-ordningen blev lanceret i 2014 som et initiativ, der skulle gøre det lettere for ejere af enfamilieshuse at energirenovere boligen. Ordningen tilbyder boligejere at få en energirådgiver ud i boligen, der kan udarbejde en plan over, hvilke renoveringer der passer til boligen. Ordningen har også til formål at få flere boligejere til at energirenovere deres boliger. Det er dog nødvendigt at få afklaret ordningens fokus og retning i forhold til, om ordningen primært er en markedsbaseret ordning, eller om den mere skal fungere sammen med tilskudsprogrammer, lyder en af rapportens anbefalinger.
Og netop tilskudsordninger er noget, man ved virker påpeger Michael H. Nielsen.
- Vi kan se, at den grønne Boligjobordning giver energiforbedringer, så tilskud kunne godt være en vej at gå, siger han.
Anbefalinger Det anbefaler Niras i rapporten:
Kilde: Evaluering af BedreBolig - Indikatorer på effekt, virkning og spredning |