23948sdkhjf

København vil styrke indsatsen mod social dumping

Det sker med et internt indsatsteam frem for et nuværende eksternt. Beslutningen skal dog først endelig vedtages i Borgerrepræsentationen i starten af marts

Økonomiudvalget i Københavns Kommune har vedtaget, at kommunen skal opruste indsatsen mod social dumping.

Det sker med et internt indsatsteam frem for det nuværende eksterne, Bureau Veritas, der har været på banen de senere år og har kontrolleret løn- og arbejdsforholdene hos kommunens leverandører.

Fra oktober 2014 til og med december 2016 har det eksterne inspektionsteam foretaget mere end 2.600 kontroller og afdækket mere end 150 tilfælde af social dumping, lyder det fra kommunen, der påpeger, at det nye interne team blandt andet skal styrke dialogen med leverandørerne og gøre det muligt at rykke hurtigere ud ved mistanke om social dumping.

Beslutningen er truffet på baggrund af en evaluering af Københavns Kommunes indsats på området foretaget af forskere ved Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet (CARMA).

Med rapporten er der først og fremmest set på, om politikerne har nået de mål med indsatsen, som de har sat sig for. Og det viser sig at være tilfældet, fortæller Henning Jørgensen, professor ved CARMA, Aalborg Universitet, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Borgmester glæder sig
Blandt andet registreres der færre overtrædelser af kommunens arbejdsklausul, og der meldes om færre useriøse underleverandører.

Samtidigt konkluderes det, at indsatsen kan styrkes ved netop at gøre indsatsteamet internt - og det har politikerne altså nu lyttet til.

Det interne indsatsteam kan blandt andet effektivere arbejdsgange og dermed spare sagsbehandlingstid og skifte mange vilkårlige skrivebords-kontroller ud med færre, mere effektive fysiske besøg på arbejdspladser, hvor der vurderes at være en reel risiko, lyder det.

Vores indsats mod social dumping har været effektiv. Men markedet for social dumping udvikler sig hele tiden, og det er vigtigt, at vi rykker med. Derfor glæder det mig, at vi nu opruster med et internt indsatsteam, så kontrollerne bliver endnu mere effektive og samtidig vil opleves som mindre bøvlede for vores leverandører, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

Det nye indsatsteam skal både føre kontrol med kommunens leverandører og med de samarbejdspartnere, der får tilskud fra kommunen, og som fra 1. januar 2017 er omfattet af kommunens indsats mod social dumping.

Det er årligt afsat fire mio. kroner til indsatsteamet mod social dumping. Det interne indsatsteam skal oprettes og drives indenfor denne ramme, oplyser økonomiforvaltningen i kommunen og påpeger, at der er en forventning om, at det interne indsatsteam bedre vil kunne tilpasse sig ændringer på arbejdsmarkedet, da de ikke er bundet af en kontrakt, og samtidigt forventes det, at det interne indsatsteam kan opnå nogle gode synergieffekter ved at være tættere koblet til kommunens øvrige indkøbspolitikker.

Dermed er der en forventning om, at kommunen med løsningen kan optimere indsatsten indenfor de afsatte midler, lyder det.

Den nye organisering skal endeligt godkendes i Borgerrepræsentationen den 2. marts. Og det interne indsatsteam forventes at trække i arbejdstøjet ved årets udgang.

Læs mere om social dumping: Vigtigt med balance i kontrol

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11