Fire klimaprojekter som stifindere for nyt bymiljø
Vandet veje stopper ikke ved kommunegrænserne. Derfor er fire ambitiøse projekter valgt til at deltage i Realdanias nye kampagne Regn & Byer.
De fire skal udvikle et langsigtet samarbejde - for at bane vej til bedre og billigere klimatilpasning.
"Vejen til god klimatilpasning går gennem samarbejder mellem vandselskaber og kommuner. Kun gennem samarbejde kan vi sikre merværdi af klimainvesteringerne. Så for eksempel klimatilpasning, CO2-reduktion og bedre bymiljø kan realiseres i ét og samme projekt", lyder det fra Regn & by-kampagnen.
Den sætter både fokus på samarbejde internt i kommunerne på tværs af forvaltninger, hvor klimatilpasning skal tænkes sammen med kultur, natur og drift af byer. Og på samarbejde mellem kommuner og vandselskaber, fordi vandet ofte følger helt andre grænser end de administrative.
Ud af 20 ansøgere er Thyborøn, Tommerup, Roskilde og Odense udvalgt til at deltage i Regn & Byer.
Stort potentiale
De fire byer deltager med hvert deres projektområde, der er truet af oversvømmelse. Men det egentlige fokus er mere vidtgående:
"De fire vandselskaber og kommuner vil bruge projekterne som platform for at opbygge et langsigtet, strategisk og tillidsfuldt samarbejde, der kan lede til flere fælles klimatilpasningsprojekter", som Realdania skriver på sin hjemmeside.
Erfaringerne fra andre projekter viser, at potentialet i at samarbejde om klimatilpasning er stort. Det er populært sagt muligt at få mere for mindre, hvis kommune og vandselskab arbejder sammen, fordi de kan pulje investeringer.
"Erfaringerne viser dog, at det ofte er krævende at få samarbejdet til at fungere. Der er behov for at opbygge et fælles vidensgrundlag, så kommuner og vandselskaber kan identificere de projekter, som samfundsøkonomisk giver mening", lyder det fra den nye kampagneledelse.
Anbefalinger til kommuner
De fire udvalgte projekter vil deltage i et forløb, hvor de vil udvikle samarbejdsmodeller og give anbefalinger til andre kommuner og vandselskaber, som ønsker styrke deres langsigtede samarbejder.
Kampagnen gennemføres frem til 2019 og er sat i gang af Realdania, Miljøstyrelsen, Danva, Forsikring & Pension samt KTC - foreningen af tekniske chefer i kommunerne.