23948sdkhjf

Skinnerne er lagt mellem København og Ringsted

180.000 sveller med skinner udgør Danmarks første højhastighedsjernbane.

Onsdag den 8. februar 2017 kunne Strukton Rail A/S lægge de sidste skinner på den nye højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over Køge.

Dermed er der lagt sveller og skinner på hele den 60 kilometer lange dobbeltsporede jernbane, der forventes klar til indvielse i december 2018.

- Nu mangler vi blot at udlægge de sidste lag skærver og foretage den endelige justering af sporene, før vi kan gå i gang med næste etape af projektet, hvor vi opsætter kørestrømsmaster, elektrificerer banen og etablerer det nye signalsystem, siger projektdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard, i en pressemeddelelse.

Strukton Rail gik i gang med sporlægningen den 31. oktober sidste år og har haft en daglig produktion på knap 2.000 meter.

Den nye højhastighedsbane fra København til Ringsted over Køge åbner for trafik i december 2018.

Fakta om sporlægningen

Sporlægningsmaskinen lægger cirka 2 kilometer spor om dagen. Det svarer til 3.200 sveller og 4 kilometer skinner

Hver skinne måler 120 meter og vejer 60 kg pr. meter

S16-svellen er 2,5 meter lang og vejer cirka 300 kg.

Der er totalt anvendt cirka 180.000 sveller og 270.000 ton ballast/skærver

(kilde: Banedanmark)

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125