DAGENS LEDER: Metro-arbejdet bør fortsætte
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Vi har set det før. Store projekter som er løbet løbsk økonomisk, og her er der tale om - foreløbigt hele syv milliarder kroner ekstra, der skal lægges oveni de ca. 23 milliarder, projektet var budgetteret til at koste.
Det er ikke småpenge, og det ser ud som om, der er noget der ikke har været styr på.
Det er likviditetsproblemer er formentlig en del af forklaringen på, hvorfor arbejdet er ved at gå i stå. Et lån på en milliard, der dækkes ind af en anfordringsgaranti ved udløbet af januar måned, er på sigt ikke nok til at holde projektet i gang. Det siger sig selv, når der er tale om ekstraregninger på indtil videre, syv mia. kroner.
Men et offentligt anlægsprojekt bør ikke gå i stå, fordi der mangler penge. Dertil er Metro-projektet for vigtigt og forsinkelser bør ikke accepteres, så længe det blot er stridigheder, der er årsagen. Det er her, at aftalesystemet bør stå sin prøve. Disse situationer burde være forudset, og en løsning bragt på banen ud fra aftalte kriterier.
Projektet skal gøres færdigt efter planen, og så må striden afgøres sideløbende eller efterfølgende. Nogen må sætte sig for bordenden og få styr på det.