Byggeriet laver retningslinjer for socialt ansvar
Sociale klausuler i udbud har for høje omkostninger. Det skal en række nye paradigmer råde bod på
Det mener Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar, som nu har udarbejdet en række nye retningslinjer eller paradigmer, der skal gøre det nemmere og dermed også billigere for alle at tage et socialt ansvar.
Entreprenører og deres underleverandører møder ofte forskellige sociale klausuler hos deres offentlige kunder og ofte af forskellig juridisk kvalitet. De er typisk formuleret som minimumskrav, der løbende dokumenteres og kontrolleres i byggeprocessen. Det kan være gennem kontrol med medarbejderes timesedler, lønsedler, skattebetalinger osv.
Ensrettede krav
Med de nye retningslinjer ensrettes kravene om at udvise samfundsansvar, ligesom de trækkes frem i tilbudsprocessen og bliver en del af en indledende egnethedsvurdering.
Fokus er på, hvorvidt entreprenørerne kan overholde og følge processerne frem for om reglerne bliver overtrådt.
- De sociale klausuler har haft for høje transaktionsomkostninger. Desuden opdager vi reelt først problemerne, når skaden er sket, og det måske er for dyrt at oprette en sag og placere et ansvar. Alle i branchen ved godt, at det kan være svært for en entreprenør at have 100 procent styr på alle sine underleverandører. Derfor foreslår vi i de nye paradigmer, at leverandørerne i højere grad udvælges og bedømmes ud fra, om de lever op til deres processer. Gør de det, kan der ikke forlanges mere, forklarer Palle Adamsen, som til daglig er adm. direktør i boligselskabet Lejerbo og formand for foreningen, der tæller 100 forskellige virksomheder og organisationer.
Giver ekstra arbejde
Med en omsætning på 6,5 mia. kroner er MT Højgaard en af landets største entreprenørvirksomheder med i alt 4.000 medarbejdere. Her er koncerndirektør Helle Bro Krogen godt tilfreds med de nye retningslinjer.
- Vi havde 140 tilbudssager i Danmark på over 50 mio. kroner sidste år, hvor vi hver gang skulle forholde os til forskellige klausuler. Det giver en masse ekstra arbejde. Vi er derfor meget opmærksomme på det besparelsespotentiale, de nye paradigmer giver os og vores underleverandører. Konkret vil de nye paradigmer gøre det nemt at forholde sig til betingelserne i det konkrete udbud og opsætte en intern procedure for at honorere kravene. I sidste ende giver det kunderne bedre priser, siger Helle Bro Krogen.
Hun er desuden tilfreds med principperne, som ligger bag de nye paradigmer.
- Det er et område, som vi prioriterer meget højt. Alle kan blive snydt i sidste ende. Men med de nye paradigmer, bedømmes vi på, om vi har gjort hvad, vi kan for at opdage det, og om vi kan dokumentere det, siger Helle Bro Krogen og tilføjer, at så er det fint nok,
Det juridiske fundament er blandt andet sikret ved, at paradigmerne er udarbejdet med hjælp fra eksperter hos advokatvirksomhederne Beck-Bruun og Horton, to af landets førende advokatvirksomheder.
brahe
Retningslinjer
Den nye udbudslov gør det muligt for bygherrerne at udvælge virksomhederne ud fra evnen til at håndtere processerne omkring deres samfundsansvar allerede tidligt i tilbudsprocessen. Det kan indføres som et egnethedskriterium eller konkurrenceparameter.
De nye paradigmer for samfundsansvar er en rettesnor for, hvordan samfundsansvar bedst adresseres tidligt i en byggeproces. Paradigmerne indeholder et katalog af muligheder i forhold til at håndtere alt lige fra arbejds- og uddannelsesforhold til sociale og arbejdsmiljømæssige forhold samt forhold omkring fair konkurrence og sikkerhed. Bygherren kan vælge ud fra, hvad der er relevant i forhold til det enkelte udbud.
De nye sociale paradigmer er udviklet, så de passer til forskellige udbudsprocesser. Herunder:
Paradigme for EU-udbud
Paradigme for indkøb omfattet af tilbudsloven
Paradigme for indkøb omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet
Paradigme for private bygherrer
De nye regler fokuserer på, hvorvidt entreprenører allerede på udvælgelsestidspunktet ser ud til at kunne leve op til kravene omkring samfundsansvar. Med de nye regler belønnes entreprenører, som i højere grad har styr på deres procedurer i forhold til blandt andet at sikre gode ansættelsesforhold - også hos sine underleverandører – og som kan dokumentere det i tilbudsprocessen.
De nye paradigmer fastslår også, at en entreprenør, som har fulgt paradigmerne, men som alligevel oplever brud på de sociale klausuler ikke kan straffes dobbelt både ved at blive dømt fx i arbejdsrettet og ved at blive suspenderet i markedet.
Den nye udbudslov gør det muligt for bygherrerne at udvælge virksomhederne ud fra evnen til at håndtere processerne omkring deres samfundsansvar allerede tidligt i tilbudsprocessen. Det kan indføres som et egnethedskriterium eller konkurrenceparameter.
De nye paradigmer for samfundsansvar er en rettesnor for, hvordan samfundsansvar bedst adresseres tidligt i en byggeproces. Paradigmerne indeholder et katalog af muligheder i forhold til at håndtere alt lige fra arbejds- og uddannelsesforhold til sociale og arbejdsmiljømæssige forhold samt forhold omkring fair konkurrence og sikkerhed. Bygherren kan vælge ud fra, hvad der er relevant i forhold til det enkelte udbud.
De nye sociale paradigmer er udviklet, så de passer til forskellige udbudsprocesser. Herunder:
Paradigme for EU-udbud
Paradigme for indkøb omfattet af tilbudsloven
Paradigme for indkøb omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet
Paradigme for private bygherrer
De nye regler fokuserer på, hvorvidt entreprenører allerede på udvælgelsestidspunktet ser ud til at kunne leve op til kravene omkring samfundsansvar. Med de nye regler belønnes entreprenører, som i højere grad har styr på deres procedurer i forhold til blandt andet at sikre gode ansættelsesforhold - også hos sine underleverandører – og som kan dokumentere det i tilbudsprocessen.
De nye paradigmer fastslår også, at en entreprenør, som har fulgt paradigmerne, men som alligevel oplever brud på de sociale klausuler ikke kan straffes dobbelt både ved at blive dømt fx i arbejdsrettet og ved at blive suspenderet i markedet.