DAGENS LEDER: Tog hører også fremtiden til
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Begge partier ser hellere, at der bruges betydeligt flere penge på vejene, for fremtiden er asfalt, hvor der blandt andet kan køre selvkørende biler ifølge Venstres mangeårige transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Meningerne på tværs i folketingssalen omkring de liberale udmeldinger er da også delte. Og der skal på denne plads ikke lyde det mindste imod, hvis regeringen vil satse betydelige mere på landets vejnet, der unægteligt trænger til udbygninger med eksempelvis nye motorveje, ligesom vedligeholdelses- efterslæbet fortsat er på flere milliarder.
Men dertil helt at lægge udbygningen og vedligeholdelsen af det danske skinnenet i graven er nok at gå for vidt. Den kommende Femernforbindelse har givet mulighed for den første højhastighedsbane herhjemme mellem København og Ringsted, og selvom det er et dyrt projekt, giver det fortsat nye trafikale muligheder for danskerne.
Og når det gælder infrastrukturen i de største danske byer må man bare erkende, at der ikke kan presses flere veje ind i eksempelvis København. Her er letbanerne et godt alternativ til anden kollektiv transport.
Når Venstre mener, at det danske skinnenet er for dyrt - også i vedligehold - bør partiet også kigge indad. For ja, det er dyrt at vedligeholde. Men det er også blevet forsømt gennem mange år og i flere regeringer med deltagelse af Venstre.