23948sdkhjf

Stormskaderne er færre efter Urd

Stormen Urd har ikke medført ligeså mange og ligeså alvorlige skader som efter Allan, Bodil og Gorm, lyder meldingen fra en række forsikringsselskaber
Det har været en blæsende nat, men stormen Urd har umiddelbart ikke efterladt skader på samme niveau som efter stormene Allan, Bodil og Gorm.

Opkaldene til forsikringsselskaberne er på nuværende tidspunkt færre og mindre omfangsrige, melder både Alm. Brand, Codan, Topdanmark og Tryg.

Indtil videre har Topdanmark fået 142 anmeldelser fra private husstande, seks fra erhverv og 23 fra landbrug.

- På samme tidspunkt efter Gorm (der blæste i slutningen af november 2015, red.) havde vi cirka 1.000 anmeldelser fra private og 100 på erhverv. Så det tyder på, at Urd har lavet færre skader, oplyser kommunikationschef i Topdanmark, Jens Langergaard, til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Han gør samtidigt opmærksom på, at mange endnu ikke er vendt hjem fra juleferie, og at antallet af anmeldelser derfor forventes at stige. Samme melding lyder fra de øvrige forsikringsselskaber.

- Det vil uden tvivl stige. Hvor meget ved vi ikke endnu. Det er noget, vi vil samle op på over de næste par dage, siger Kristjan Jørgensen, pressechef i Alm. Brand, der ved 10-tiden tirsdag formiddag havde modtaget 130 anmeldelser – primært fra Nordjylland.

Han peger på udfordringer med oversvømmelser ved Jyllinge nord for Roskilde, men at vandet er ved at trække sig tilbage. Fem – seks huse skulle være ramt, og et af dem er under Alm. Brand, fortæller han.

Bedre til at forebygge stormskader

Storskader har selskabet ikke fået meldinger om. I stedet er der generelt tale om ”almindelige stormskader”. Også det billede gør sig gældende hos de andre selskaber.

- Der er ikke noget, der tyder på, at der er massive ødelæggelser. Det, vi ser, er typiske stormskader, fortæller Mads Houe, pressechef i Codan, og fremhæver drivhuse, der er bukket under for blæsten, tagsten, der er blæst af og grene og træer, der har forårsaget skader på bygninger.

Han peger desuden på, at danskerne synes at være blevet bedre til at forebygge stormskaderne.

- Meget tyder på, at danskerne er blevet bedre til at forbedre sig og følge de råd, der bliver sendt ud, siger han.

Desuden har de foregående storme måske langt hen ad vejen blæst de tagsten af, som er i farezonen for det, og dermed er bygningsmassen måske bedre rustet, pointerer han.

Henvendelser til forsikringsselskaberne
• Alm. Brand: 130
• Codan: 125
• Topdanmark: 171
• Tryg: Ifølge Ritzau har selskabet tirsdag morgen modtaget 200 henvendelser om skader
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12