DAGENS LEDER: Store planer på Amager
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Udvidelsen af Københavns Lufthavn vil koste 20 mia. kroner, øge lufthavnens kapacitet til 40 mio. passagerer om året og vil ikke mindst i anlægsperioden, der forventes at vare de næste 10-20 år, skabe op mod 12.500 nye arbejdspladser, hvoraf de 80 procent forventes at være inden for håndværksfagene.
For bygge- og anlægsbranchen er det selvfølgelig gode nyheder, at der mange år frem vil være anlægskontrakter at hente i lufthavnen på Amager. Særligt i en tid, hvor de offentlige anlægsprojekter ikke hænger på træerne.
Men også for dansk erhvervsliv under et vil udvidelsen være god. For i en globaliseret verden er det altafgørende at have gode forbindelser ud i verden og målet med udvidelsen er blandt andet at skabe flere af de lange ruter til landene uden for Europa. Og for turismeerhvervet må det klinge af gylden mønt, da det kan tiltrække flere turister.
Bolden ligger nu umiddelbart hos Folketinget, der skal give tilladelse til, at en landingsbane, der kun bruges ved særligt vanskelige vindforhold, nedlægges. Nedlæggelsen har mødt kritik fra luftfartsselskaberne, men er ifølge Københavns Lufthavn afgørende for, at planen kan sættes i værk. Alternative løsninger bør dog i den forbindelse undersøges. For mister lufthavnen kunder - altså luftfartsselskaberne - på denne konto, kan udvidelsen jo være spildte kræfter og ikke mindst penge.