23948sdkhjf

Lufthavn folder milliardudvidelse ud

Udvidelsesplanen for Københavns Lufthavn til 20 mia. kroner indeholder nye udbud de kommende år, inden en stor udbygning af tværbanen efter planen begynder i 2022
Byggeriet får formentlig mere luft under vingerne de kommende år, når Københavns Lufthavn kører videre med sin store udvidelsesplan "Expanding CPH" med en økonomisk ramme på 20 mia. kroner.

Den konkrete plan blev præsenteret på et pressemøde fredag i lufthavnens lokaler, hvor der blev henvist flittigt til en ny Cowi-rapport. Den vurderer, at 12.500 nye arbejdspladser inden for byggeriet bliver skabt som følge af udvidelserne.

Heraf vil cirka 80 procent, altså 10.000 job, være inden for håndværkfag. Planen indeholder blandt andet 160.000 kvm nyt byggeri.

Flere standpladser

Baggrunden for udvidelsen er prognoser, der viser, at Københavns Lufthavn vil komme i kapacitetsproblemer i 2024 som følge af stigende rejseaktivitet. Formålet med planen er derfor at skabe plads og faciliteter til 40 mio. årlige passagerer.

Det er en markant forøgelse fra de 28 mio. passagerer, der vurderes at bruge lufthavnen i 2016.

Enkelte udvidelser er løbende blevet sat i gang, siden "Expanding CPH" blev lanceret i 2014, men det var først fredag, at lufthavnen præsenterede den samlede konkrete plan.

- Trafikken her i Københavns Lufthavn er vokset markant de senere år, og væksten fortsætter. Derfor er det nødvendigt at fremtidssikre lufthavnen, og det kræver, at vi bygger ud. Vi har brug for mere plads, både til passagerer og bagage, ligesom vi har brug for standpladser og gates til flere fly. Den plan, vi har fremlagt her, viser, hvordan vi vil realisere målet om at skabe plads til 40 mio. passagerer, siger adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, i en pressemeddelelse.

Blandt nyhederne i fredagens præsentation var, at lufthavnen med udvidelsen får plads til 17 nye langdistanceruter ud over de nuværende 36.

Det kan lade sig gøre ved at udbygge den vestlige del af lufthavnen, hvor der i øjeblikket er en tværbane, som bruges i tilfælde af kraftig sidevind.

Denne udbygning fordobler arealet til standpladser til fly til 1.900.000 kvm, hvilket er dobbelt så stort som det nuværende areal. Det gør det muligt at udvide antallet af standpladser til fly fra de nuværende 78 til 124. Denne udbygning alene vil skabe 7.500 byggearbejdspladser ifølge Cowi-rapporten og kommer til at omfatte flere forskellige typer af opgaver.

- Selve standpladserne skal bygges i flere lag med forsyningsanlæg under jorden. Desuden kræver flyverne en del tekniske installationer, fortæller Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Desuden anlægges en helt ny bygning i området til boarding af passagerer.

Næste udbud i 2017

Inden udbygningen til standpladser kan blive til noget, skal et flertal i folketinget dog godkende, at tværbanen bliver nedlagt. Denne proces medfølger en VVM-redegørelse og en høringsperiode. Derfor vil tværbane-projektet tidligst kunne begynde i 2022. De første nye standpladser skal være klar i 2024.

Det betyder dog ikke, at der ikke er byggeprojekter inden. Næste år begynder byggeriet af den såkaldte Finger E.

Finger E er en bygning i tre etager på 22.000 kvm, der kommer til at indeholde syv nye gates samt lager- og teknikfaciliteter. Næste år udbydes desuden en udvidelse af terminal to i forlængelse af sikkerhedskontrollen, der skal skabe plads til flere butikker og spisesteder. Og siden udvides bagagesorteringen.

- Udvidelsen er et løbende projekt, og vi laver så meget af planen, som vi har mulighed for, indtil godkendelsen falder på plads, siger Henrik Peter Jørgensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113