Arkitekttegninger afspejler krige og konflikter
Arkitektstuderende ser tidens store udfordringer i øjnene med konkurrencen Drawing of the Year, der har fundet sin vinder
Vinderne af konkurrencen er fundet og juryen var imponeret over det høje kunstneriske niveau og den store variation i den digitale fortolkning af konkurrencens tema, som var Habitation.
Der var alt fra midlertidige boliger og drømmende landskaber til politiske kommentarer til flygtningekrisen og væbnede konflikter.
Byer af murbrokker
El Hamdi Firas fra National School of Architecture and Urbanism of Tunis i Tunesien vandt førstepræmien for en tegning af en krigshærget by. Et bidrag, der ifølge dommerne bygger bro mellem det digitale og analoge, det virkelige og det forestillede.
- Vindertegningen behandler temaet om krigens konsekvenser og den kollektive hukommelse på et meget højt kunstnerisk niveau. Tegningen udforsker de digitale muligheder, men bygger på håndtegningens æstetik, lød det blandt andet fra juryen.
Ifølge dommerne er tegningens tema i høj grad vigtig og relevant:
"Verdens konflikter har fyldt byer med murbrokker og ruiner, og det former virkeligheden i byer som for eksempel Aleppo. Murbrokker og ruiner skaber nye landskaber, som påvirker de individuelle og kollektive minder om tragedierne. Det er den værste type monumenter i vores tid. Hvordan arkitekturen reagerer på konflikterne, ved vi endnu ikke. Måske bliver genbrug arkitektens eneste værktøj til at skabe bæredygtige løsninger."
En flygtningelejr
Andenpræmien gik til Mickael Minghetti fra Swiss Federal Institute of Technology i Lausanne, Schweiz, med en teknisk tegning af en flygtningelejr.
- En af de største udfordringer for arkitekturen er nødvendigheden af at kunne adressere de akutte behov, verden står over for (...). Arkitekter skal gennem deres eget sprog, den tekniske tegning, mindes om menneskehedens krise, siger juryen.
Det globale tårn
Tredjepræmien gik til Marten Herman Anderson fra University of Fine Arts Berlin i Tyskland med en tegning af en bygning uden begyndelse og slutning.
- Det moderne glastårn er blevet et symbol på globaliseringen. På trods af lokale forskelligheder, bor vi alle i det samme tårn i dag. Tegningen viser den tilstand. Ikke som et fladt billede, men som en kompleks illustration, der viser den generiske ramme men stadig de forskellige liv, der leves inden for rammen, lyder bedømmelsen.
Drawing of the Year 2016 er sponsoreret af Schmidt Hammer Lassen Architects, Vola og Statens Kunstfond.